Meer rust

Dit is vooral een note to myself,…..want rust is iets wat ik deze dagen heel goed kan gebruiken, ik vond het op deze site, verder kocht ik nog een cadeautje voor mezelf,…het boek, Boost van Goedele Leyssen,….op zoek naar antwoorden en vooral meer rust in mezelf,……en ik denk dat ik dat weer ga vinden in yoga,…..want als ik alles op een rij zet, is dat het meeste dat ik mis,….en kan ik de mentale weerbaarheid heel goed gebruiken,……maar voorlopig focus ik me op onderstaande hulpjes,…:-)

Rust in je Hoofd: 16 Praktische Tips

Voel je je onrustig en gestrest? Heb je veel aan je hoofd, en heb je behoefte aan rust? Ga dan aan de slag met deze praktische tips, en krijg rust in je hoofd!

1. Maak je alleen druk om nu

Merk je dat je hoofd gevuld is met zorgen over de toekomst? Beperk jezelf dan even alleen tot vandaag. Maak je geen zorgen over morgen of over dingen die volgende week kunnen gebeuren. Maak je alleen zorgen over vandaag.

Heb je zelfs vandaag nog te veel zorgen? Maak je dan alleen zorgen over het komende uur. Neem het leven met een uur tegelijk, en denk niet altijd zo ver vooruit. Veel dingen waar je je nu zorgen over maakt, gebeuren uiteindelijk helemaal niet.

2. Richt al je aandacht op wat je doet

Denk je tijdens het eten aan stofzuigen, en tijdens het stofzuigen aan eten? Richt je aandacht alleen op datgene wat je nu aan het doen bent. Focus je op stofzuigen tijdens het stofzuigen, en richt je echt op het eten wanneer je eet.

Dit geldt ook voor je werktaken. Verdrink niet in de taken die je nog te doen hebt, of op de dingen die je net hebt gedaan. Focus je op de taak die je nu verricht. Als je moet schrijven, houd dan je aandacht bij het schrijven.

3. Stop met moeten, start met willen

We denken dat we van alles moeten. En dit moeten leidt tot een gevoel van druk, stress en afkeer. Stop met moeten, en start meer te willen.

Je moet niet naar je werk. Je wilt naar je werk, of je kiest ervoor naar je werk te gaan. Je moet geen boodschappen doen, je wilt boodschappen doen. Het is jouw keuze, niets moet.

4. Repeteer moeilijke dingen in je hoofd

Maak je je druk over iets moeilijks of vervelends dat staat te gebeuren? Doe dan een virtuele repetitie van deze gebeurtenis in je hoofd. Sluit je ogen, en visualiseer hoe je de gebeurtenis meemaakt. Maak het zo echt mogelijk voor jezelf.

Wanneer je onderbewuste die vervelende taak al eens heeft meegemaakt, daalt je angstgevoel vrijwel direct en zul je beter voorbereid zijn op de echte gebeurtenis. Ideaal wanneer je een enge presentatie moet houden morgen of wanneer je binnenkort gaat solliciteren.

5. Stop met spijt hebben

Wat is gebeurd is gebeurd. Je kunt er nu niets meer aan veranderen, en je moet verder met je leven. Blijf niet hangen in het verleden, heb geen spijt van wat je hebt gedaan. Op dat moment nam je de keuze die jou het beste leek.

6. Plan tijd voor jezelf in

Wanneer heb je voor het laatst in je eentje van iets genoten? Plan regelmatig een momentje voor jezelf in, waarin je de tijd neemt om lekker te lezen, een film te kijken, door de natuur te fietsen, te sporten of eens te genieten van een goede reep chocolade.

Iedereen heeft af en toe tijd voor zichzelf nodig. Door af en toe alleen te zijn kun je even rustig nadenken, kun je doen waar je zelf zin in hebt en hoef je met niemand rekening te houden.

7. Weet dat je geduldig moet zijn

Je kunt je gefrustreerd voelen als je doelen najaagt, en steeds wordt geconfronteerd tussen het gat tussen droom en realiteit. Herinner jezelf eraan dat je geduld moet hebben. Het leven heeft tijd nodig, niet alles kan zo snel gaan als jij wilt.

Door geduld te oefenen voel je je rustiger. De mensen die het meeste geduld hebben, bereiken op de lange termijn het meest. Geef het leven de ruimte om zich naar jouw dromen te vormen.

8. Ga naar buiten om te bewegen

Sleep jezelf de deur uit, zelfs als je geen zin hebt. Wanneer je buiten beweegt combineer je de helende krachten van helder daglicht, natuurlijke rust, frisse buitenlucht en gezonde beweging. Ga bijvoorbeeld lopen, en stap minimaal een halfuur stevig door. Je zult merken dat je je heerlijk gaat voelen.

9. Kijk eens verwonderd om je heen

Ga op zoek naar dingen die je niet eerder zijn opgevallen. Doe dit wanneer je bijvoorbeeld door de buurt loopt richting de bushalte, of wanneer je de hond uitlaat of naar je werk loopt. Kijk eens met andere ogen naar je omgeving, leef niet op de automatische piloot.

Kijk echt om je heen, en neem de omgeving in je op. Je zult zien dat de wereld veel kleurrijker en veelzijdiger is dan je dacht. Zelfs in je vertrouwde wijk kun je hele nieuwe dingen ontdekken die je nooit eerder zijn opgevallen.

10. Geef of vraag om een knuffel

Lichamelijk contact met mensen van wie je houdt werkt enorm ontspannend. Door even te knuffelen vergroot je een gevoel van intimiteit en warmte. Je verspreidt liefde en ontvangt dit ook van de ander. Er gebeuren allerlei mooie dingen in je lichaam wanneer je moet iemand knuffelt!

11. Stop met jezelf naar beneden halen

Vergelijk jezelf niet met iemand die volgens jou knapper, slimmer, leuker, spontaner, gezelliger of socialer is. Stop met vergelijken en accepteer jezelf. Jij bent wie je bent, en zo ben je goed. Wat anderen ook zeggen of denken. Waardeer jezelf zoals je bent!

12. Wat is het slechtste scenario?

Wanneer je je zorgen maakt over iets, vergroot dit dan eens uit. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Bedenk daarnaast ook wat er waarschijnlijk zal gebeuren. Bekijk vervolgens wat je zou kunnen doen om de schade te beperken als het ergste scenario zal uitkomen. Hoe kun je je hierop voorbereiden?

13. Vergeet niet te leren van je fouten

Er wordt weleens gezegd dat het leven de les herhaalt, totdat je hem geleerd hebt. Wanneer je een fout hebt gemaakt, een verkeerde beslissing hebt genomen of iets doms hebt gedaan, vergeet er dan niet van te leren.

Vervelende dingen kunnen je een rijker en sterker mens maken, als je bereid bent op zoek te gaan naar de les. Het leven probeert je altijd iets te leren, sta dus open voor deze lessen.

14. Verwacht niet altijd directe bevrediging

Wist je dat je je mag vervelen? Er is niets mis mee. Sterker nog, het zorgt voor een stuk rust en ontspanning. Zoek niet altijd naar directe bevrediging van je behoeften, en verwacht dit ook niet.

Soms krijg je niet wat je wilt of wat je zoekt. Dat is niet erg. Het leven hoeft niet altijd te lopen zoals jij wilt. Accepteer wat je op dit moment ervaart, observeer hoe je verlangt naar directe bevrediging, en laat de behoefte even voor wat het is. Er is niets mis met verlangen wat je niet direct kunt krijgen.

15. Gooi de rommel uit je leven

Hoe minder spullen je om je heen hebt, des te minder stress je ervaart. Kijk kritisch om je heen, en bekijk hoe je je omgeving kunt vereenvoudigen. Streef naar een rustige werkplek, een serene slaapkamer en een ruime woonkamer.

Hoe meer licht en ruimte, des te fijner je je voelt. Neem afscheid van de overtollige ballast en maak ruimte voor meer rust.

16. Stop met boos zijn

Ben je boos op iemand, of voel je je tekort gedaan? Weet dan dat boosheid uiteindelijk alleen schadelijk is voor jezelf. Kalmeer jezelf, probeer je probleem op te lossen of accepteer de situatie. Door boos te zijn verhoog je je stressniveau, voel je je ongelukkig en word je ook nog eens een zeer onaangenaam persoon om mee op te trekken.

Kun je je woede niet onder controle krijgen? Probeer er dan over te schrijven, ga mediteren en besef dat je alleen jezelf tekort doet. Maak ruimte voor een gevoel van rust en innerlijk geluk.

Advertenties

11 gedachtes over “Meer rust

  1. Allemaal waar en als je ze stipt opvolgt zal het rust brengen, zonder twijfel. Het eerste puntje kreeg ik als opdracht mee op het einde van mijn laatste praatsessie πŸ™‚

  2. Wel, ik probeer dat toe te passen! Ik heb het ook nodig om te kunnen overleven, want anders blijf ik me schuldig voelen over het feit dat ik nog 1/20 ste aankan van wat ik vroeger aankon, en dat gegeven maakte me ongelukkig en depressief. Nu leef ik dag per dag en voel ik me niet meer schuldig als ik zoals deze week,, lichamelijk een heel slechte week heb. Anders maak je jezelf idd heel ongelukkig. Veel sterkte met het uittesten van het programma!

  3. Wat me vooral opvalt als ik al die dingen lees, is dat het maar weer zaken zijn die jij aan jezelf moet veranderen, terwijl jij toch anderen moet accepteren zoals ze zijn. Of niet?

    Volgens mij kan je enkel rust krijgen als je het eens bent met jezelf (pas op hoor, het lukt me ook niet altijd).

    πŸ˜‰

  4. Zeer nuttig geweest voor mijn druk bestaan; Getting Things Done van David Allen.
    Ik heb de workshops gevolgd …
    Sindsdien nooit meer t gevoel gehad dat ik word overspoeld wordt …
    Echt nen aanrader !!
    Het is nogal prijzig , maar mss kan je iets geregeld krijgen via je werk…

  5. Met punt 15 (minder spullen) ben ik het niet eens, maar dat zal ook wel van persoon tot persoon afhangen. Van een leeg huis/appartement zou ik zenuwachtig worden.
    Punt 10 (knuffelen): helemaal eens! Het is bij mij geleden van begin 2011 😦 Ik herinner mij dat ik er rustig(er) van werd.

  6. Mooie en goede tips allemaal. Heel veel van die dingen hebben mij zeker veel meer rust gebracht. Ik mediteer tegenwoordig dagelijks en dat brengt me nog de meeste rust, maar dat zal per persoon verschillen. Succes!

  7. Goh ik doe het eigenlijk nog best goed als ik naar deze lijst kijk: enkel 5-14-15 en 16 nog toepassen πŸ™‚ Vooral de omschrijvingen bij die punten is spot on!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s