Pubergedrag?

Chattheo heeft me nog eens zwaar op het hart getrapt,…….

28 april werd hij verwacht bij de psychologe, ik voel dat hij daar baat bij heeft, dus laat ik hem 1 keer per maand op “babbel” gaan,…….ik hoorde niks van haar dus stuurde gisteren zelf een mailtje,…….en haar antwoord deed mijn fronsrimpels vanzelf verdwijnen,………

Ze meldde me dat ze het gevoel gaf dat hij op het juiste pad zat en hij had haar aangegeven dat hij met niks meer zat en dat ze de sessie na een half uur al had stopgezet en maar 25 euro had gerekend,……

U raadt het al,……..het gaat hier om die 25 euro ( ook over de rest hoor :-)),……..Carrie had Chattheo die maandag 60 euro meegegeven omdat ik niet meer precies wist of het tarief nu 50 euro of 60 euro was,…….had hem die bewuste avond ook gevraagd wat het bedrag was,……60 euro mama was het antwoord,………hij heeft dus zomaar even 35 euro achter gehouden,……en glashard in mijn gezicht gelogen,…….

Hij reageerde amper toen ik hem hiermee confronteerde,…….zoals altijd,…..geen sorry,…..zelfs geen deftig antwoord op waaraan hij de 35 euro had opgebruikt,………aan snoep en eten was het povere antwoord,……op de sportdag had hij geld gekregen om broodje te kopen blijkt dat hij 4 donuts was gaan halen omdat de broodjeszaak nog niet open was, terwijl je ter plekke ook eten kon kopen,…….hij eet zich voorbij aan rommel,…..

Maar wat Carrie echt boos maakte was het feit dat hij totaal geen spijt toonde,…….het hem onverschillig liet,…..en me uitdagend antwoordde ” ik zal het van geen vreemden hebben“, toen brak er iets in me, want dit toont aan dat de invloed van zijn vader wel heel groot is geweest en nog steeds is,…….hoe erg het ook is,……en het strafste is, dat meneer de ex ontslagen is wegens diefstal :-), maar neen Carrie is de dief en de bedrieger,…….en ik ben hier machteloos tegen.

Heb mail naar psychologe gestuurd, de ex mag het in een gesprek eens komen uitleggen,……Carrie heeft het gehad,….vooral met het feit dat het enorm snel geprojecteerd wordt zodat Chattheo niet naar zijn eigen daden moet kijken en zich niet bewust is van de consequenties van zijn daden,……

De sanctie is al zeker geen zakgeld meer tot het bedrag is terugbetaald,…….en hij mag een aantal werktaken uitvoeren met als eerste de Gizmomobiel eens onder handen nemen,…..

Het ging weer een periode heel erg goed, zelfs op school, nota’s datteerde al van voor de paasvakantie, maar blijkbaar is een glad parcour niet mogelijk met pubers,…….maar hij zal toch eerst Carrie’s vertrouwen moeten terugwinnen,……

 

 

16 gedachtes over “Pubergedrag?

  1. Amai, niet leuk!

    Maar idd, zoals je zegt hij is een puber dus een vlekkeloos parcours is wat onrealistisch denk ik.

    Goed dat hij ervoor gestraft wordt. Wel erg dat hij nog steeds zo’n beeld van je heeft door wat je ex heeft gezegd.

    Bij pubers is het trouwens zo dat doordat bepaalde dingen in hun hersenen nog niet volledig zijn ontwikkeld en door de hormonen dat ze moeilijk gevolgen kunnen inschatten. Verklaart dus wel dat pubers fratsen kunnen uithalen die je als volwassenen totaal niet kunt begrijpen.

  2. ik ben dezelfde mening toegedaan. Een puber die niet pubert … nee dat kan niet zijn. En dat straffen hoort er ook weer bij. Hij tast af weer af hoe ver hij kan gaan, en de vrienden, ouders, leraars moeten hem zijn grenzen tonen.

    En wat het projecteren betreft, dan moet er wel uit. Ten tijde dat ik naar de “peut” ging, heeft ze er mij ook attent op gemaakt dat ik niet alles op mijn ex kan steken. Dat is te gemakkelijk. Hij moet nu ook leren dat hij niet alles op zijn vader kan steken, hij moet gewoon leren verantwoordelijkheid te pakken.

    En ja, als ouder begrijp je soms hun fratsen niet, ik begrijp zelf ook nu niet de dingen die ik toen deed of wou doen. De hormonen? De drang naar vrijheid of om op eigen benen te willen staan? Speling van de natuur …

    Goed dat je hem straft, maar probeer er ook te zijn voor hem, en vooral … lieve Carrie, laat je slaap er niet voor.

  3. Dat is een van de mindere zaken van het moederschap, en dan vooral van het gescheiden zijn moederschap.

    Ik sluit mij aan bij de wijze woorden hierboven.

    Sterkte met het nemen van deze hobbel.

  4. Van wat ik al las, krijg ik het idee dat het een doodnormale puber is, die nu geweldig met zijn kont tegen de krib duwt.
    Dat neemt niet weg dat dit gedrag ook voor mij niet aanvaardbaar zou zijn. Maar misschien was het juist zijn bedoeling om eens te checken wat er zou gebeuren? Alleszins lijkt je straf me realistisch :-). En hé, onthoud misschien “You only hurt the one you love”!

  5. Vervelende situatie die je volgens mij prima aanpakt!
    Een onverschillige houding aannemen (wat pubers vaak doen) is trouwens niet per se hetzelfde als inwendig echt onverschillig zijn, hè. Het kan ook een schild zijn, een masker om zich tegen (terecht) boze reacties te wapenen. In elk geval is het goed dat jij het niet negeert. Dan hij is wel verplicht om er eens over na te denken. En zo help je hem op de hobbelige weg naar de volwassenheid.

  6. Het is en blijft ne puber en die gebruiken alles tegen u wat ze kunnen als ze dat willen. En geloof me hij zal zich wel schuldig voelen maar verbergt dat achter zijn bijtend antwoord op je beschuldiging. Hopelijk weet de pysch er blijf mee… Ik denk dat je straffen alleszins gerechtvaardigd zijn!

  7. Natuurlijk vind je dit vreselijk maar het hoort wel een beetje bij pubergedrag. Wedden dat hij over een paar jaar met een bos bloemen naar je komt en alsnog ‘sorry’ zegt? En dat jullie er samen om glimlachen? Dat hij zegt: ‘stom van me, ik weet ook niet wat me bezielde?’ Geduld lieve Carrie. Het komt goed.

  8. Wij hebben dit ook meegemaakt. Het is moeilijk omdat het fundamenteel je vertrouwen voor een stuk aantast. Dat is het aspect waar wij toen zwaar op gedrukt hebben, en de teleurstelling die we voelden bij dergelijk “vergrijp”. Maar je bent goed bezig, vergeet dat niet. Je mag trouwens heel duidelijk maken dat hij je met dat weerwoord diep kwetst, dat hoef je niet te nemen.
    En er is nog niemand dood gegaan van een paar taakstraffen (zelfs Berlusconi niet 🙂 )

  9. Ja, dat is vervelend. ‘Ook al zijn het pubers’, dit gedrag moet toch onder de loep genomen worden, jouw vertrouwen zal zeker terug gewonnen moeten worden. Ik hoop dat het waar is wat Lilian hierboven zegt, dat pubers jaren later beseffen dat ze met dingen fout zaten. Maar soms gaat het een andere kant uit waar je als ouder niet voor zou kiezen …

  10. Opgroeien gaat met vallen en opstaan, naar verluidt. Zolang hij beseft dat hij iets fout gedaan heeft en er iets uit leert, komt het uiteindelijk wel goed, denk ik. Succes ermee.

  11. Ik heb al een dag nagedacht wat hier achter kan zitten vanuit hem maar ik snap het gewoon echt niet. Zou het puur afzetten zijn tegen een gezonde levensstijl, zo klinkt het wel namelijk…..

Geef een reactie

