De aard van het beestje

Mijn bonuszoon,……ik zou er eens een alias voor moeten bedenken,….we hadden niet altijd de gemakkelijkste relatie en dan denk ik dat het eerder aan Carrie lag dan aan jou,…..had moeite met het feit dat ik niet hetzelfde voor jou voelde als voor Chattheo, die lees ik blindelings, jou moest ik leren kennen,….en eerlijk, je kon een beetje een ettertje zijn en te intensief aanwezig,…..je natuurlijk aanleg voor discussie was voor Carrie vaak op het randje van onbeleefd,…

Onze relatie veranderde toen jij Carrie in vertrouwen begon te nemen,….je opende letterlijk en figuurlijk je hart, je deelde je diepste gevoelens en het deed Carrie’s weerstand afnemen,……steen voor steen,……Carrie zag je als kind met teveel zelfvertrouwen veranderen,…..in een onzeker kind,…..en toen werd het moederinstinct wakker, want Carrie weet hoe het komt dat jij je steeds stiller wordt en onzekerder,……het is gerelateerd aan je lichaam,…..dat steeds meer gewicht krijgt,…..ja bonuszoon je wordt steeds zwaarder en in die mate dat Carrie en Big zich ernstige zorgen maken, je woog toen we vorig jaar van vakantie kwam 41kg,….met een lengte van 1m43,…en je hield je toen keurig aan de keuzes die je moest maken, een ijsje prima maar dan geen dessert of vice versa,……toen je vrijdag van kamp terugkwam woog je 49 kg voor 1m47,……en Chattheo bevestigde onze vrees dat je vaak 2, 4-uurtjes nam of 2 desserts en je al je zakgeld uitgaf aan snoep en chips,…….

We vinden het tijd dat je mama ook actie onderneemt, want we begrijpen dat jij dat niet kan,……en daar zit de adder,…..Big deed je zondagavond weer naar je mama en wilde met haar praten dat we toch op de rem moeten gaan staan en eventueel hulp van buitenaf moeten zoeken,……dus huisarts/diëtiste zou al een geweldige stap zijn,…..maar je mama vindt het totaal overbodig en niet nodig,…….want je het is de aard van het beestje, je hebt volgens haar, haar genen geërfd, dat ze de enige zwaarlijvige in haar familie is en foute eetgewoontes aan de basis kunnen liggen is blijkbaar nog niet in haar opgekomen (u voelt de boosheid van Carrie :-)),…..haar eigen woorden zijn, dat je liever een koek hebt als een stuk fruit en ze dan ook nog toegeeft ook,…..sorry maar Carrie heeft het hier moeilijk mee, het gaat hier om jouw gezondheid,….en hoe jij je voelt in je vel, je vertelde me al in vertrouwen dat je jezelf te dik vindt en dat je het niet fijn vindt dat mama je koffiekoeken meegeeft naar school als lunch of toch chips blijft kopen terwijl je vraagt om het niet te doen,……

Carrie gaat hier nu heel snel door de bocht, maar ik vind het een vorm van kindermishandeling, het zou hetzelfde zijn of ik had Chattheo’s problematiek afgedaan als “de aard van het beestje” en hem laten verder verzuipen, wat wil ze hier nu met bereiken, 2 dikkertjes gezellig op de bank bij elkaar??  Het zou haar ook goed doen om gezondere eetgewoontes aan te nemen,……maar dat ze voor jou geen moeite wil doen raakt Carrie en Big enorm, vooral omdat ik weet dat je hier onder lijdt,…..en op lange termijn hier nog meer zal onder lijden,…..

En dan staat de oermoeder in Carrie recht, jammer maar helaas is het niet mijn plaats om jouw mama eens deftig mijn mening te zeggen (dat dit moeilijk is spreekt voor zich), het heeft ook weinig zin om met je naar een diëtiste te gaan als je mama geen rekening wil houden met je schema,…..en toch, toch gaat je “stiefmoeder” het doen,…..ik ga met jou naar de huisarts gaan en naar de diëtiste,….en ook al hebben we weinig tijd samen, ik ga hem wel gebruiken om jou gezonde voeding te leren kennen en jou keuzes te leren maken en  met je te bewegen,…..en neen het wordt niet makkelijk maar het zal het waard zijn,……dat beloof ik je!!!!

12 gedachtes over “De aard van het beestje

  1. Goed dat je zo reageert: overgewicht mag zeker niets iets worden dat we te gemakkelijk gaan tollereren. En het zit hem allemaal in de opvoeding. Het is nu dat er wordt gekneed tot iets waar hij later zelf mee voort moet. Carrie, ge zijt goe bezig xx

  2. mooi van je!
    een tip: toen ik vorig jaar nog naar WW ging, kwamen daar ook een paar kinderen. aangepast puntenplan, maar heel fijn voor hen omdat de uitleg achter het gegeven WW ook voor hen duidelijk was.

  3. Schandalig hoe zijn moeder daar tov staat. Ik vind het persoonlijk toch ook een vorm van mishandeling. Je kind opzettelijk heel ongezond laten eten en weigeren er iets aan te doen, zelfs al geeft het kind zelf aan dat hij gezonder wil eten. Wss één of andere rare kronkel in haar hoofd… Spijtig dat je bonuszoon daar het slachtoffer van is.

  4. Als jullie jullie daar echt zorgen over maken, dan moet je dit gewoon doen. Hij zal het ooit wel appreciëren, of hij er zich nu al naar gedraagt of niet. Al zal het voor een jonge tiener niet makkelijk zijn om tegen zijn eigen mama in te gaan.

  5. Oermoeder, ik zweer het je, dat is de beste omschrijving die je voor jezelf kan gebruiken. Dat ben je echt, je zorgt zo goed voor die mannen voor je. Ik hoop dat je alles op rails krijgt met de bonuszoon!

  6. Niet mijn nickname voor je bonuszoon gebruik he. Kind zou er getraumatiseerd uitkomen. 😉
    Ik snap die mama niet goed eigenlijk. We weten allebei dat ik veel te zwaar ben. En dat er een deel door mijn gene komt dat is ondertussen ook al bewezen door de dokters. Een deel, maar dat wil nog altijd zeggen dat ik het andere deel zelf in de hand heb en gewoon voor mezelf toegeef dat ik te veel eet en dat die extra kilo’s mijn schuld zijn. En dat wil ik voor ons ukje totaal niet! Natuurlijk hoop ik dat hij op zijn papa lijkt en geen gram bijkomt als hij een zak chips leeg eet. Maar ik wil sowieso dat hij gezonde keuzes leert maken. Iets wat ik wel geleerd heb van mijn mama en papa, maar totaal uit het oog verloren ben toen ik ging samenwonen. 🙂 En iets wat zijn vader nooit heeft geleerd, maar het ook niet nodig heeft. Dus ik snap niet hoe die mama niet het beste wil voor haar kind. Wil niet elke mama het beste voor haar kind?

  7. Die ex van Big is toch een speciaal geval. Misschien wil ze op die manier (en pas op wat ik nu zeg komt recht uit zo’n drama dat ze enkel op Wijf-tv zouden uitzenden) een band scheppen met haar zoon, zoals je zegt “twee dikkerdjes gezellig op de bank”. Genen of niet, je kan op zijn minst gezond eten, koffiekoeken als lunch komaan, je wil toch niet dat je kind op zijn 20ste al diabetes zal hebben? Of dat ze hem gaan beginnen pesten?

Geef een reactie

