Op een dag vind je de job van je leven

Zoals u weet is de job in het Paradijs niet echt mijn droomjob,…..en dat zal het nooit worden,……

Afgelopen maandag na de kookles nestelde Carrie zich nog even in de zetel bij Big en begon de heruitzending van Wauters versus Waes,……voor de mensen die in een cocon leven deze 2 straffe mannen voeren een aantal krachtmetingen uit op allerlei gebied met als inzet, winnen voor de eer,……het bijpassende haantjesgedrag krijgt u er gratis bij,…..:-)

De uitdaging voor deze week was,……oefen 3 beroepen uit, het eerste was in een telecomcenter enquêtes afnemen, degene die de meeste complete enquêtes had afgenomen won,……

Het 2de beroep, en hier gaat het eigenlijk over, was sitosticks handmatig maken bij Mora ( het bekende frituurmerk :-)),…..dit proces is volledig handenarbeid.  De vrouwen zaten voor een band op een rij, de eerste stak het stokje in de houder en een vleesje, de volgende stak een stukje ajuin op het stokje dan volgde weer een vleesje tot de stick volledig gevuld was,…….deze vrouwen maken en hou u vast 57 sitosticks per minuut, u leest het goed, 57 stuks per minuut,…..ik vond dat hallucinant,…….en puur respect, want eerlijk, ik zou het vreselijk vinden om zo’n job te moeten uitoefenen, dag in dag uit, jaren aan een stuk,…..enkel een vleesje of een stuk ajuin op een stokje steken,…..de dagindeling lag ook volledig vast voor die mensen,……2 uur werken een kwartier pauze, dat strak afgelijnde is horror voor Carrie,……en besef ik echt wel, welke luxejob ik hier heb,……ik sta hier recht wanneer ik wil, ik luister naar welke radiopost ik wil,…..eet wanneer ik wil, doe mijn werk min of meer hoe ik het wil ook al is dat af en toe afstompend het is dan toch minder hersendood makend dan het bandwerk,……dus ik reed al fluitend naar het Paradijs 🙂 :-),…….en zit hier te genieten van mijn koffie in mijn eigen bureel,…..:-),…..

De 3de job was lesgeven in de lagere school, ook geen job voor Carrie hoor,…..heel de dag joelende kids onder de knoet houden en ze ook nog iets bijbrengen, ik heb daar geen geduld voor en ik kan niet denken, noch inleven op kinderniveau dat is mijn grootste gebrek :-),……..maar hier bleek Wauters toch een natuurtalent,…..ondanks het feit dat hij deze proef verloor,…..

Eens vind je de job van je leven,…..en blijkt het Paradijs toch niet zo slecht te zijn :-),…..

 

23 gedachtes over “Op een dag vind je de job van je leven

  1. Elke job heeft zo zijn ups and downs. Ben het met je eens dat het 2e jobje dat je beschrijft wel heel onaantrekkelijk klinkt, zeker als je bedenkt dat de vergoeding ook niet geweldig zal zijn.

    Goed dat er mensen zijn die het toch willen doen, want ze smaken goed die sticks van Mora. De volgende keer dat ik zo’n pakje koop zal ik toch even aan die vrouwen denken, vind dat ze dat op z’n minst verdienen 😉

  2. Ben soms ook mijn job kotsbeu , maar als ik zie hoe snel en hard sommigen moeten werken aan een productielijn heb ik het zo slecht nog niet en kan zelfs bloggen ! In het Westvlaams is er een spreekwoord die zegt ; ” Als je weggaat voor een stro , komt ge een bussel tegen ! En het is waar ook !
    Graag had ik ook eens uw mening als ‘ingewijdene’ geweten over mijn laatste onderwerp op mijn blog vandaag ! 🙂

  3. dacht dat ik al een reactie had nagelaten… afin, ik denk dat het voor veel kijkers wel een eye-opener is geweest, en dat men daarom net deze jobs (die van het onderwijs laat ik buiten beschouwing) heeft laten zien. Ook voor studenten zou het een stimulans moeten zijn.. Je kan zeggen respect voor deze mensen maar uiteindelijk heeft iedereen een keuze in wel of niet deze job te doen.

    1. Mag ik er efkes op repliceren dat niet iedereen daar soms ‘voor kiest’ maar niet anders kan omdat er geld in het laadje moet komen voor hongerige kinderen, huisbazen, enz. Ik zou zeggen, respect voor deze mensen. Punt.

      1. Hmm, beetje verkeerd begrepen denk ik. Als je “respect” definieert vanuit de opvatting “knap dat zij dat willen doen, ik zou het niet kunnen/willen” dan begrijp ik het begrip “respect”. Vanuit het gegeven dat je gaat werken omdat er geld in het laadje moet komen, verdient dan iedereen mijn respect. Punt uit. Alleen vind ik wel dat iedereen een bepaalde keuze heeft deze of gene job aan te nemen/te zoeken, een keuze die eventueel beperkt is door opleidingsgraad, eigen wensen, mobiliteit, gezinssituatie, gezondheid,… Er zijn andere jobs maar misschien zijn ze even afstompend. Maar voor die individuele personen die écht geen andere keus hebben dan deze job te doen, ja dan wel. Trouwens, ik kijk niet neer op mensen die deze jobs doen, voordat je dat gaat denken. Integendeel…
        En als iedereen respect heeft voor de mensen die in een call-center werken, waarom willen we die dan niet te woord staan, uit respect voor hun job ? 🙂 🙂
        By the way, ik heb die jobs als vakantiewerk jaren gedaan en wist toen al dat ik zoiets zou doen als ik echt geen ander alternatief meer zou hebben.

  4. Toeval of niet, ga ik deze middag met een klein hartje maar met grote mond naar mijn werkgever om er eens ferm (beleefd) van mij te laten horen, laat het nu wel gaan over de job die ik absoluut niet meer wil doen. Ale, zelfde job wel maar andere groep. Ik ben eens benieuwd hoe serieus ze het gaan nemen en of er een belletje zal rinkelen. Ik heb trouwens ook job 2 gedaan, vakantiewerk én voor echt 6 maanden, tijdelijk als interim in de nacht. Maar dan pompjes in zeepjes steken en ze toedraaien, doppen manueel op flesjes drukken (type haakdoppen van bodysol) waar je een handschoen moest dragen (als je geluk had kreeg je er 1 in je maat en als het echt meeviel eentje voor de juiste hand) en als bonus ‘bleinen’ (hoe heet dat in het niet West- Vlaams??). Als je geluk had kreeg je vlug eelt op de zwakke plekken dan voelde je het niet zo. Waar is de tijd 🙂

  5. Met één van die drie uitdagingen heb ik ook af en toe te maken in mijn job (en neen, het is niét ajuisen op spiesjes steken 🙂 ). Er moest een afschuwelijker woord bestaan dan ‘afstompend’ om dit te beschrijven.
    De job in een callcenter die die bij Mora zijn dan nog typisch van die betrekkingen waar je al blij mag zijn als je op het eind van de maand 1400 Euro in je pollen krijgt.
    Voor jou een ‘leuk’ voordeel dat je vanaf nu fluitend naar het werk zal trekken…

  6. Elke week zit ik ook in mezelf te vloeken van “Waaraan heb ik het toch verdiend…”. Maar dan langs de andere kant is het echt wel: “voor wat ik eigenlijk maar moet doen heb ik echt een superjob en een goed loon!”. Er zijn er inderdaad wel wat die op een andere/slechtere manier die hun boterham moeten verdienen.

  7. Dat programma zou ik ook eens moeten kijken, idd het doet je beseffen wat een luxe je hebt. En lopende band werk, nope niets voor mij! Maar idd wat een snelheid, moet je nagaan iets meer als een seconde per item…. niet normaal!

  8. Tja, mijn job is ook niet de job van mijn leven (ik vraag me af of ik die ooit ga vinden), maar ik probeer er het beste van te maken en het betaalt heel goed voor hetgeen ik er maar voor moet doen 😉 Repetitief werk doen in een fabriek, ik denk dat ik dat wel nog zou kunnen. Da’s misschien mijn autistische kantje dat spreekt 🙂

  9. Ik wist helemaal niet dat het handwerk was? Ik dacht dat dat helemaal machinaal ging. En die mensen zijn inderdaad snel, ik heb op een blauwe maandag aan de lopende band gestaan en ik wist niet wat mij gebeurde. Zo snel ging dat.

    Even terug op het onderwerp, alle banen hebben voor en nadelen. Je moet er alleen voor zorgen dat je voordelen, de nadelen overschaduwen. Ik dacht trouwens dat je om je heen ging kijken of is dat nu van de baan?

Geef een reactie

