Keuzes

Chattheo had gisteren afspraak op het CLB met de klas betreffende de studiekeuze naar volgend jaar toe,……hij had daar vragenlijsten moeten invullen om een gerichte keuze te maken,……iets wat voor Chattheo geen overbodige luxe is,……:-),……..

Uit de lijsten kwam, dat hij wel degelijk in de goede richting hout zit (ondanks zijn beperkingen), sport (uiteraard daar ligt zijn grote liefde) en een militaire opleiding komt ook in aanmerking ( dat buikgevoel van Carrie is toch echt goed wat haar zoon betreft, de onzichtbare navelstreng werkt :-)),…….

En wat vind ik deze keuze moeilijk,……eerlijk, het liefst wil ik dat hij blijft in de richting waar hij nu zit, hout & bouw dat volgend jaar dan richting houttechnieken gaat,……..dat is een degelijke opleiding die hem de kans biedt zich op de arbeidsmarkt te begeven eens hij de opleiding heeft voltooid,…..Chattheo zijn voorkeur gaat uit naar sport en wil dan doorstromen naar een opleiding leerkracht,……zijn argumentatie was wel schitterend “mama, ik weet tenminste hoe die kinderen zich voelen en kan daarop inspelen”.  Een man met een missie dus 🙂 :-),……idealen, hadden we ze allemaal niet :-),….Carrie heeft haar twijfels bij het verder studeren,….want hij gaat zich 200% moeten inzetten en ik weet niet of dat er echt inzit,…..

Maar, ik zal overal mijn info gaan halen en samen met hem een weloverwogen beslissing nemen ( lees nachten wakker liggen),…..want dit is en blijft een moeilijke beslissing omdat ik ook nog eens moet rekening houden met zijn beperkingen,……maar hé, we kunnen dit 🙂 🙂

18 gedachtes over “Keuzes

  1. Ik zou het uiteraard geweldig leuk vinden als Matheo naar de Vilo zou komen, hihi. Maar ik weet tevens ook dat het een onnozel argument zou zijn om hem naar West-vlaanderen te sturen. Er zitten daar heel veel kinderen met adhd, en er heerst daar een militaire structuur, , nu ik hoef je het niet te vertellen…………. Maar idd, dit is nu een cruciale beslissing, ik hoop dat jullie er samen uitraken, bij het bekijken van alle leervakken bij alle richtingen. Heel veel succzes gewenst! xxxx

  2. De keuze moet wel overwogen zijn, namelijk een mix van graag doen en er later iets mee kunnen doen. Mijn vriendin vindt dat je alleen maar moet doen wat je graag doet, en ze heeft kunst gedaan. Ik kan je vertellen dat dat heel mooi is, maar daar zit niemand in onze huidige maatschappij op te wachten, en met gevolg dat ze van de ene laagbetaalde job naar de andere fladdert met zelden maar kans op vast werk. Binnenkort is ze bankroet, daar sta je dan met “enkel doen wat je graag doet” – velen zijn geroepen, weinig zijn uitverkoren.

    Dus sport … ik heb er mijn twijfels bij.

      1. Als je qua sport op zijn leeftijd niet duidelijk boven de middelmaat uit steekt is het inderdaad “velen voelen zich geroepen”. En het aantal jobs voor leerkrachten LO schijnt laag te zijn. Een zeer goede vriendin sukkelt nog altijd van de ene deeltijdse naar de andere en kijkt nu of ze na al die jaren toch niet naar de “privé” kan.
        De goede combinatie doet wonderen.

  3. Ik heb altijd keuzes gemaakt met het oog op later en te weinig rekening gehouden met wat ik graag doe. Als je echt iets niet graag doet, hou je het niet vol. Ik toch alleszins niet. Ik ben dan ook gestopt en zonder diploma op de arbeidsmarkt terecht gekomen. Ik heb een goeie job en kom wel op mijn pootjes terecht, maar als ik ooit had gekozen voor wat ik echt wou, had ik waarschijnlijk meer diploma’s gehad en al iets verder gestaan dan nu.

  4. Ik ga dan weer akkoord met mynameisblonde. Ik heb altijd de keuze gemaakt of ik er later goed geld mee zou verdienen en of makkelijk werk zou vinden. En nu doe ik dagelijks een job die me vreselijk ongelukkig maakt. Dus eerlijk, voor mijn kind moet het anders.

      1. Iedereen is daar anders in he. En ik vind u denkwijze zeker niet verkeerd. Maar voor mijn kind zal graag doen een rol spelen. Zeker omdat ik met een man getrouwd ben die bewezen heeft dat je ook met enkel een TSO diploma een schitterende toekomst kan opbouwen en je droomjob kan strikken. Maar ik begrijp jou bezorgdheid ook als de beste he. Maar een job die je zo hartgrondig haat als ik de mijne, dat wens ik niemand toe.

      2. Dat het TSO wordt staat al vast,…..zelfs BSO is voor mij een optie als hij bereid is om een job te leren, want eerlijk Alice, ik vrees dat studeren geen optie is,……maar ik hou alles open en zal mooie lijstjes maken,…….:-)

  5. Pfoe, moeilijke beslissing lijkt me. In verband met sport en dan vooral de lerarenopleiding achteraf, kan ik zeggen dat iemand die niet voor de 200% gemotiveerd is, geen goeie lessen kan geven en dus niet slaagt. Maar misschien eerst eens goed nadenken wat hij zelf het liefste wil? Alvast veel succes want is een moeilijke keuze! xoxo

  6. Moeilijk, heel moeilijk… al ben ik wel van het idee “als het erin zit, zal het er wel uit komen”. Maar als je kind beperkingen heeft, dan spelen nog heel wat andere dingen mee. Je moet kiezen wat je het beste ligt, mooi in theorie maar ik had geen aanleg hoor om chirurg te worden 😉 Nee, het kan bepalend zijn die keuze (zoals enkelen hierboven al aangaven), maar mijn man heeft gewoon na zijn “slimme studies” toch zijn zin doorgedreven en gestudeerd wat hij echt wou (en niet mocht van thuis).

  7. Altijd een moeilijke keuze voor je gasten, zeker als ze zo vroeg moeten kiezen. Je kunt ze maar een duwtje helpen geven in een bepaalde richting..
    Het schijnt dat er een serieus tekort is aan geestelijken – geen kans dat hij die richting uitgaat?

  8. Gelukkig leven we nu in een tijd dat niemand opkijkt van een carrière-switch. De huidige keuze is dus gelukkig niet meer allesbepalend t.o.v vroegere generaties.
    En als houttechnieker kan hij later ook nog altijd leraar worden..
    Veel succes met de puzzel! 😉

  9. Mijn zoon volgt sinds dit jaar sport en ik moet zeggen, hij zit daar op zijn plaats. Pasop, onderschat dat niet, dat wil niet zeggen dat ze nu minder uren leerstof hebben dat het gemakkelijker is. Hij is sportief aangelegd, hij doet nu goed zijn best en hij voelt er zich thuis, zelfs op dansen (ja dat moeten ze ook doen) had hij goede punten.

  10. Dat TSO-gedoe, dat dat minder zou zijn of ASO daar krijg ik de vliegende …. van. Als je als ASO’er niet slaagt in je hoger onderwijs sta je daar wel mooi zonder ook maar één diploma. Als TSO’er had ik na het 6e middelbaar een diploma A2 boekhouder (haha ik!), daarna deed ik een A2 opvoeder waarmee ik aan de slag ging en dus al jaren gewerkt heb alvorens ik mijn bachelor deed in volwassenenonderwijs. Ik doe mijn job graag, A1 of A2, TSO of niet, echt….je werk graag doen is het belangrijkste.

  11. Tja het is idd lastig maar in dit geval denk ik dat Chattheo een duidelijk beeld voor ogen heeft wat hij wil en waarom. Wat zou dan de meerwaarde zijn hem die kans niet te geven?

  12. Sport en het leger gaan natuurlijk ook wel hand in hand met elkaar.. Mijn pa en grootvader hebben beiden in het leger gezeten en met elke gelegenheid steken ze me dat ook door.

Geef een reactie

