Met de borsten bloot

Maandag was het dan zover, mocht Carrie met de borsten bloot :-),….en hoewel Carrie niet echt gek is van zo’n onderzoeken heerst er momenteel meer angst om borstkanker te ontwikkelen,……

Toen ik uit de wachtzaal werd geroepen voor de mammo liep ik met de glimlach mee en kreeg ik de standaard uitleg waar ik na de mammo moest plaatsnemen en mocht ik het bovenlichaam vrijmaken :-). ย Het toestel waar ik mijn borsten moest inleggen was van zo’n omvang dat ik dacht dat het mijn borsten zou verpletteren,……maar eerst natuurlijk de uitleg want van zodra ze het voorschrift van naderbij bekeek schoot de rechterwenkbrauw toch de hoogte in en kwam de onvermijdelijke vraag,……“waarom deze screening hebt u ergens last van?”ย . ย Van angst was natuurlijk niet het goede antwoord, maar wel het correcte, maar dit terzijde want Carrie startte keurig haar uitleg en beantwoordde de vragen sec ( lees de enige optie om de emoties onder controle te houden),…….de dokter werd er onmiddellijk bijgehaald,…….en werden mijn borsten op 4 mogelijke posities geplet en werd er ook verwacht dat je tijdens de opname niet ademde, het was een lastige combinatie ๐Ÿ™‚ :-).

Ik werd verwezen naar het wachtkamertje, waar ik amper de tijd kreeg een tijdschrift te lezen, want het was de bedoeling om ook nog een echo te ondergaan :-). ย Maar ik moet eerlijk bekennen, de radioloog is een topper van formaat, want hij begreep mijn angst en was voor me de beelden van de mammo al gaan bekijken en kon me al geruststellen dat de beelden “normaal” waren,……de eerste zucht van verlichting ging door mijn lichaam,…..

Voor de echo stelde hij me al op mijn gemak, dat deze screening me een garantie van 96% bood en dat wanneer ik elk jaar terugkwam me zeker geen zorgen hoefde te maken en dat bij ontwikkeling van een gezwel het vroegtijdig opgespoord zou worden,………bij het begin van de echo werd het al snel duidelijk dat Carrie speciale borsten heeft, ach ja, dat kon er ook nog wel bij,…….mijn borsten bestaan uit 90% klierweefsel, wat op mijn leeftijd, ja u leest het goed, op mijn leeftijd uitzonderlijk is wat de cupmaat ook mag zijn, de verhouding normaal is 50% vetweefsel en 50% klierweefsel en mijn “uitzondering” maakt dat ik weer 2 punten stijg op de ladder van de kanshebbers,….is dat geen fijn gegeven :-)?

Maar momenteel zijn mijn borsten 100% clean,……en dat is wat telt,……ben ik nu 100% angstvrij, niet helemaal moet ik eerlijk toegeven,……ik ben bang, bang om ziek te worden en ย om nog meer naasten kwijt te spelen,…

28 gedachtes over “Met de borsten bloot

  1. geen doorkijkborsten dus. zo noemde de radioloog die van mij omdat die ook veel klierweefsel bevatten :-). gewoon is iets wat niet in onze woordenboek staat hรฉ, carrie ๐Ÿ™‚ ๐Ÿ™‚ :-).

      1. Kind, ik moet er niet over liegen, het moment dat ze die envelop opentrekken en de uitslag lezen, klopt je hart uit je keel…toen ik hoorde dat ik inderdaad drager was, werd ik doodkalm. Het weten is zoveel beter dan het wachten. Dan kun je handelen…
        En plastisch chirurgen kunnen echt toveren…dat zijn kunstenaars. Maar niet vooruit lopen op de feiten, eerst wachten (het moeilijkste deel)

        xxx

  2. Bij mijn voorlaatste onderzoek – in maart vorig jaar – werden kalkspatjes ontdekt. Ik ging door een mallemolen van echo’s, puncties en al dat soort toestanden. Wat was ik bang. In september kreeg ik weer een mammogram en nu, weer een half jaar later, sta ik aan de vooravond van nรณg een mammogram. Ze houden het dus goed in de gaten maar het blijft eng. Ik snap je angst dan ook volkomen!

  3. Ooooh wat klinkt dit bekend! En ik ben een pak jonger dan jij, maar heb 70% klierweefsel. De mammo’s zijn bij mij ondertussen aangevuld met om de twee jaar een MRI van de borsten. Wat naar mijn mening veel pijnlijker is dan een mammo. Je moet daar verdorie op je buik liggen en je borsten bengelen in het toestel. Ontzettend pijnlijk met cupmaat D.

    Wanneer heb je de resultaten van het erfelijksheidsonderzoek. Je weet dat je me altijd mag bellen he. Want als die positief is krijg je een serieuze klap. Allee ik toen toch…

    1. Oh yeah, het kan dus nog erger,……10 april afspraak met de geneticus,….je wil niet weten hoe bang ik ben voor die uitspraak,…..oh ja dat er een klap dan gaat komen dat weet ik absoluut zeker,……en je hoeft dat niet elke keer te zeggen hoor dat jij een pak jonger bent ;-), ik weet het dat ook mijn leeftijd niet in mijn voordeel speelt ๐Ÿ™‚ :-).

  4. Poeh, voorlopig even opluchting dus. Ook ik zal binnenkort -gezien mijn leeftijd- aan die onderzoeken moeten. Nee, geen pretje maar beter voorkomen dan genezen. Alvast sterkte gewenst v.w.b. je angst voor het erfelijkheidsonderzoek. Begrijpelijk dat je daar al mee bezig bent.

  5. Beetje late reactie, maar ik vind het vooral goed dat je dit doet. En ook moedig nu je net dit verlies en de ziekte van je mama hebt meegemaakt. Want dat zal toch altijd onlosmakelijk verbonden blijven. Die vrees zal er altijd zijn, bij elk nieuw onderzoek maar niets doen is veel erger. Ik hoop dat meer vrouwen hier een voorbeeld aannemen…

Geef een reactie

