Loslaten

In een overmoedige bui hebben Miranda en mezelf ons ingeschreven in een cursus “leren loslaten“, ik denk dat het wel duidelijk is waarom Carrie zich inschrijft, het perfectionisme, de band met mama en Zussie die niet is zoals Carrie het wil,……Miranda haar beweegredenen zijn anders, zij kan de “zelfmoord” van haar man niet loslaten.

Voor Carrie niks wereldschokkends, gewoon een ludieke cursus met leuke tips en tricks,……..maar niks was minder waar,….het was op zijn minst een “bijzondere” avond,……

Bij aankomst ( we waren aan de late kant) waren we in een “zweverige” bui,…..omdat we als we heel eerlijk zijn, zweverige toestanden met gekke persoonlijkheden  verwachtten.  We waren weer heel snel met oor-en veroordelen.

Onmiddellijk spotte Carrie een vrouw, waarmee ik nog samenwerkte in mijn studententijd,……en toen we in groepjes moesten samenwerken, want er moest gewerkt worden :-), was er weer een bekend gezicht dat Carrie niet kon plaatsen, maar al snel kon de puzzel gelegd worden, een verzorgster van Sterretje,…….en dat maakte de zaken complexer want zijn kent mijn ouders en mijn zus,………maar dat Carrie niet tegenhouden,…….maar het was wel mijn eerste gedachte,…..

En toen kwam de gespreksronde,…….en wat een verhalen,…..heel veel mensen die ziek zijn geworden, noodgedwongen thuiszitten en dat geen plaats kunnen geven, moeilijke relaties met familie, partners, partnergeweld, mensen waarvan de kids een hersenletsel hebben opgelopen door zinloos geweld,  mensen die hun partner waren verloren na ziekte,….of zelfmoord,……echte zaken die moeten verwerkt en geplaats worden, want dat is loslaten uiteindelijk,…….en daar zat Carrie met haar perfectionisme en haar drang naar controle om los te laten,….en moet ik constateren dat ik ondanks wat ik in het verleden al allemaal meemaakte dat echt wel geplaatst heb en met mijn leven verder ben gegaan,…….er zullen nog wel zaken en flarden zijn die nog niet helemaal geplaatst zijn en dan denk ik vooral aan mijn jeugd, maar dat is peanuts met wat sommige mensen moeten verwerken,…….en dat ik veel te danken heb aan de therapie en Big,……

Big die ik na afloop vertelde over onze ervaring en zich terecht afvroeg of het wel een goed idee is dat Carrie met zoveel miserie wordt geconfronteerd,…..want hij weet natuurlijk dat Carrie alles als een spons absorbeerd.

Maar er is boeiende materie besproken,……ook over pubergedrag ( dat zelfs biologisch kan uitgelegd worden, rond hun 12 neemt de verbinding tussen de witte en grijze hersencellen af en daalt hun empatisch vermogen naar bijna nihil, wat het afzetten tegen en alles verklaart, net als ook het onvermogen om gezichtsuitdrukkingen te lezen, dit zou zich rond hun 18de weer herstellen, we tellen af :-)),….en mss kan ik dan in een betere context plaatsen en een andere verbinding aangaan met de zaken, zodat ik de controle of de illusie van de controle kan loslaten,……

18 gedachtes over “Loslaten

  1. Klinkt interessant! Ik heb iets gelijkaardigs gedaan en inderdaad, in het begin zijn die verhalen van de anderen effe schrikken. Op termijn begon ik echter te zien dat we, ook al uit het zich bij iedereen anders, in de grond allemaal met hetzelfde zitten en vonden we net kracht bij elkaar. Niet te bang zijn voor die zware verhalen dus, dat loopt wel los!

  2. Amai, het moet wel een zware avond geweest zijn. Ik begrijp Big ook wel, maar anderzijds, kan jij even goed gebaat zijn bij het leren loslaten dan mensen met een groot trauma. Beter voorkomen dan genezen en als je leert hoe je het moet loslaten, kan het je later helpen bij grote tegenslagen! Ik wens er u in elk geval heel veel succes mee!

  3. mmmm.. loslaten, intrigrerend iets. Ik leerde met veel vallen en opstaan dat als ik mezelf er toe kon brengen om het gebeurde, dat zo’n pijn deed, te aanvaarden dat het gebeurd was, dat er een bonus aan vast hing: spontaan loslaten. Ik hoefde er verder niets meer voor te doen. Kwestie van mezelf er steeds weer aan te herinneren en de ‘goesting’ ervoor te hebben, als je snapt wat ik bedoel. 😉

  4. Loslaten is misschien ook zo moeilijk omdat het te maken heeft met afscheid nemen? Ik weet het niet, dat bedenk ik nu ter plekke. Maar soms moet je wel loslaten ja. Je creëert dan ook weer ruimte voor iets nieuws. Mensen zijn eigenlijk wandelende archieven als je er goed over nadenkt!

  5. Zo “Amerikaans” die praatgroep. Ik zie het helemaal voor mij in een kring met stoelen. Hopelijk haal je er iets uit want extra ballast heb je momenteel niet nodig denk ik.

  6. Volgens mij leer je altijd wel iets van zo’n cursus, al is het maar dat in de grootorde van miserie er ook gradaties zijn. Wat niet wegneemt dat wat ieder meemaakt niet onbelangrijker is dan de ander zijn tragedie.

  7. Big heeft een punt, dit zijn heftige sessies en je hebt momenteel heel erg veel aan jezelf. Maar aan de andere kant…… denk dat het zaken in perspectief gaat plaatsen, hoop echt dat het iets voor je gaat betekenen en ik lees uiteraard graag mee, ook heel erg leerzaam!

  8. Goed dat jullie je hebben overgeven maar je eigen issues lijken zo klein bij wat sommige anderen meemaken in hun leven.

    Lijkt mij heel speciaal om zoiets te vertellen aan een groep vreemden. Maar lijkt mij zeker nuttig. Je pikt er altijd wel iets van op.

Geef een reactie

