T.a.v. Mieke Van Hecke

Vanmorgen was het weer zover, in het groot blokletterde de krant ” ZIJ ZIJN AL WEG”!   

Carrie haar bloed begon al te borrelen maar de doorverwijzing naar pag.7, daar uitte Mieke Van Hecke haar ongenoegen op een laag niveau, Carrie haar krant had de kop ” Die ouders moesten zich schamen” maakte me pas echt kwaad,……

En wel om volgende redenen,……

Beste Mieke Van Hecke,

Sinds vorig jaar heeft mijn zoon zijn overstap naar het secundaire onderwijs gemaakt,……en wel naar het type waar u als topvrouw wordt voor uitgeroepen.

In de school worden er 3 examenperiodes voorzien, eentje voor de kerstvakantie ( zoals nu), voor de paasvakantie en eind juni.   En dat is een prima systeem, hoewel ik persoonlijk het nut niet inzie van de paasexamens, maar aangezien ik geen diploma heb in deze zaken, doet mijn mening er weinig toe.

Waar ik me wel geweldig aan stoor is het volgende,  ondanks het feit dat er in het beruchte artikel wordt aangehaald dat de school verplicht is om opvang te voorzien, waarschijnlijk zal de school van mijn zoon een uitzondering zijn, want mijn zoon is vanaf dinsdagmiddag vrij van school,…….enkel op vrijdag 20 december worden we verwacht op school om 8u30 om het rapport op te halen,……als ik me dan niet vergis, telt de kerstvakantie van het secundaire kind bijna 3 weken ipv 2 weken, daar mag blijkbaar niet aan geraakt worden, aangezien de leerkrachten moeten verbeteren en delibereren, waarvoor al mijn respect,……maar wees nu eens eerlijk.  Is het echt nodig dat de leerkracht L.O., muziek, godsdienst mee deze vergaderingen bijwonen?  Kan er dan echt die dagen door deze mensen geen opvang worden voorzien met leuke en nuttige activiteiten?  Een sportdag, een museumbezoek, een workshop budgetbeheer, ik denk dat de opties onuitputtelijk zijn en dat u over voldoende ervaring beschikt om ze verder aan te vullen.

Neen, u schampt liever op de ouders, die nu al met vakantie durven vertrekken, omdat het volgens u luxeverzuim is en de ouders het slechte voorbeeld geven aan hun kinderen ( voor alle duidelijkheid, wij vertrekken niet met vakantie, niet vroeger maar ook niet later), is het dan beter dat we deze kinderen alleen thuis laten?  Want zoals u weet heeft de gemiddelde werknemer niet het aantal verlofdagen ter beschikking om dit “schoolverzuim” op te vangen.  En indien we als mama minder gaan werken, krijgen we Minister De Connick tegen, want dan plaatsen wij mama’s ons kwetsbaar op in de maatschappij en moeten we aanvaarden dat we niet perfect zijn.  Maar kinderen van 12 jaar dagen alleen laten omdat de mama en papa een full-time job hebben vormt geen probleem, dat dit kan leiden, tot straathangen, kleine criminaliteit uit verveling is blijkbaar een detail.

Dus Mevrouw Van Hecke, doe hier wat aan,…..want het is al moeilijk om de weken “schoolvakantie” op te vangen en vol te plannen, u kan mss een keertje samenzitten met Minister Smets, die liever doktersbewijsjes vraagt dan het probleem structureel op te lossen, wat toch uiteindelijk jullie jobinhoud is.

Bedankt alvast,

MVG

Een ouder die haar kind niet graag dagenlang aan zijn lot overlaat,……..

 

17 gedachtes over “T.a.v. Mieke Van Hecke

  1. Inderdaad, als luxeverzuim niet kan (en ik vind dat het niet kan, al was het maar omdat ik zo weinig mogelijk met kinderen geconfronteerd wil worden en als ze op school zitten … 🙂 ), dan kan het ook niet dat scholen geen opvang voorzien tijdens deliberatieperiodes, zeker als ze daar nog eens toe verplicht zijn.

  2. Volledig mee akkoord. Niets aan toe te voegen. We hebben vrienden in het onderwijs maar ho maar als je hier iets over zegt. Want wanneer moeten ze dan hun deliberaties houden, of hun kerstfeestje onder collega’s of hun kerstcadeaus gaan kopen ? En zet als bestemmeling Pascal Smet er ook maar bij, nog iemand die belooft dat het zal veranderen maar waar niets van in huis komt. Pff, ik ben even verontwaardigd..

  3. idd .ik ben volledig eens met jouw brief !!!Kunnen leraars niet vergaderen enzo ,na vier uur ?
    mijn man heeft ook vergaderingen die buiten zijn werkuren vallen .De school is er toc voor de leerlingen ,dus vb studiereisjes of zo zouden de tijd zinvoller vullen.

  4. Helemaal met je eens dat een school alle dagen, buiten de officiële schoolvakanties, zijn leerlingen moet opvangen of anders moet zwijgen dat mensen daar een oplossing voor zoeken. Pure afgunst omdat anderen buiten het onderwijs dan iets goedkoper op vakantie kunnen denk ik.

  5. Hewel, dat is nu ne keer gesproken si! Ik ben het volledig met je eens! En idd, ik vind je brief super om door te sturen naar betreffende mevrouw Van Hecke! Het is idd een groot probleem voor de ouders! Btw, laatste dag werken, geniet gigantisch van uw vakantie! T is je dubbel en dik gegund! x

  6. Opsturen, die brief!!!!! Je bent sowieso niet de enige die er zo over denkt. Wij moesten indertijd op school in de studie blijven (de horror) ofwel idd alleen thuis! Gelukkig waren wij brave kinders 🙂

  7. Ik heb zelf geen kinderen, maar door alle verhalen die ik hoor van collega’s en vrienden die er wél hebben, lijkt het me dat het huidige onderwijssysteem totaal niet afgestemd is op het bedrijfsleven, en het feit dat tegenwoordig bijna elke ouder gaat werken. Nu zijn er twee mogelijke oplossingen: of het onderwijs past zich aan, met kortere vakanties en meer schoolopvang tot gevolg, of we gaan met zijn allen minder werken en blijven meer thuis. Ik pleit voor dit laatste. Een andere mogelijkheid zou zijn om mensen met kinderen meer (betaalde) vakantie te geven. Maar dat ligt wellicht gevoelig…

  8. Ge hebt een punt, ja. (Al moet ik toegeven dat ik dat indertijd zelf niet erg vond om al enkele dagen extra verlof te hebben door de examenregeling… ik zat ook alleen thuis, weliswaar met een broer. En een bejaarde buurvrouw die een oogje in het zeil hield. En een tante die over ons woonde en in een ploegensysteem werkte… dus ook al af en toe kwam checken)

  9. Ik kreeg dus ook zure oprispingen bij die krantenkop want het kan dus nog erger dan bij uw zoon…mijn vrolijke puberdochter (NOT) is al klaar van vorige vrijdagmiddag 13/12!!!
    En deze hele laatste schoolweek werden ze enkel op woensdagochtend aan de Kinepolis verwacht om Marina te gaan bekijken ! Rapport was gisteravond om 18 uur af te halen…En ik zou me dan moeten schamen om voorbeeld vandaag al te vertrekken????
    Bende amateurs zeg!

    🙂
    Katrien….

  10. Het probleem bestaat uit verschillende onderdelen die allen om een oplossing vragen: leerkrachten moet tijd krijgen om te delibereren, de school moet hiervoor opvang voorzien, ouders moeten werken op de dagen dat de kinderen thuis zijn na hun examens. Als dat delibereren nu eens anders zou aangepakt worden? Misschien kan een leerling op zo’n dagen inzicht krijgen in zijn examens en bij de leerkracht in kwestie gaan om feedback te krijgen over wat hij al dan niet goed of slecht deed op zijn examen. Moeten ALLE leerkrachten aanwezig zijn op één vergadering? Misschien kunnen turnleerkrachten/studiemeesters/toezichters op de koer iets samen met de leerlingen in elkaar flansen om die extra vrije dagen te overbruggen? Het zijn allemaal maar dingen die in mijn hoofd opkomen en iedereen kan 50 tegenkantingen posten maar er zal altijd een probleem zijn voor iemand…

  11. Duidelijk verhaal, je hebt volledig gelijk en dit is wat deze dame zou moeten horen. Denk dat er zoveel moeders zijn zoals jij die het enkel denken, je zou een klankbord kunnen zijn!

Geef een reactie

