Heftig

Toen ik vrijdagavond even bij mijn ouders binnensprong om dag te zeggen, iets wat ik sinds de diagnose viel een aantal keer per week doe, schrok ik weer hoe fel mama achteruit was gegaan,…..er is ook beslist dat ze vanaf maandag elke dag wordt bestraald omdat het gezwel aan de ruggengraat te groot is en hij bezorgt mama veel pijn,…..

Toch was ze vrijdag heel spraakzaam, had ze veel vragen voor me,….en vroeg ze me om wat research te doen naar muts-en sjaaltjes om de kaalheid toch te camoufleren en de make-up die men ontwikkelde voor kankerpatiënten, ondanks de pijn, al de onderzoeken wil ze toch een zekere fierheid behouden vertrouwde ze me toe,…ze vertelde honderuit over de onderzoeken en vroeg me om toch een deel was-en strijkwerk over te nemen, eerlijk, ze vertelde me vrijdag op een uur meer dan de afgelopen 10 jaar,….dat besef in combinatie met haar fysieke toestand deed me in tranen naar huis rijden,….Big ving me op en troostte me, ik ben zo dankbaar dat ik er sta in het leven en omringd wordt door liefde en Big waar ik geen huis maar een hele stad kan op bouwen,…en ik zoog de warmte van mijn gezin in me op,……zaterdagavond kreeg ik extra energie door een leuk avondje uit met een straffe madam die me alles even deed vergeten,….

Zondagmorgen, ik beken, dik tegen mijn zin rond 8u mijn warme bedje uit, maar ik had papa beloofd om tegen 9u bij mama te zijn, zodat papa even de deur uit kon om zich te ontspannen, maar het liep anders, mama was die nacht en morgen gevallen, doordat de pijn ervoor zorgde dat ze het bewustzijn verliest, met tranen in de ogen vertelde papa “ ik laat ze niet meer alleen“, Carrie haar hart smolt weg uit pure liefde,….Carrie zette zich bij mama, die het moeilijk had, maar toch begonnen we mutsjes uit te kiezen, zodat van zodra ze haarverlies heeft ze dit kan verbergen,….papa vertrok naar het ziekenhuis om sterkere pijnstillers te halen,…tijdens de strijk had ik een goed gesprek met mama,…..hoe erg ze het vond dat papa zoveel verdriet had, maar zo blij was met zijn goede zorgen, dat ze heel goed weet dat ze heel erg achteruit gaat en de pijnen ondragelijk soms zijn,…..maar dat ze wil strijden,…ondanks het feit dat Carrie haar zei dat het voor haar en de Zussie niet hoefden, dat we er vrede met zouden hebben indien ze enkel voor pijn bestrijding zou kiezen en indien nodig euthanasie,…..want daar heeft Carrie het het moeilijkste mee, het beeld dat mama wordt opgegeten, dat alles wordt weggevreten door een dolgedraaide kanker die enkel maar sterker wordt en de kracht uit mama wegzuigt,…….

Maar als er ook iets heel positiefs aan heel dit gegeven is, is dat de kanker ook haar negativiteit en verbittering heeft weggevreten en de harde randjes zacht maakt,……en ze emotioneel haar zachtste en mooiste kant laat zien,….en dan denkt Carrie aan het torenhoge cliché,…..eerst moet er altijd iets serieus aan de hand zijn, voor mensen inzien dat het anders kan,……en dat Carrie haar hart zal openzetten en er zal zijn om de druppel op de plaat te zijn, die het leed even kan verzachten,…..

 

27 gedachtes over “Heftig

  1. Ondanks het moeilijke en uitzichtloze van deze situatie, de hele rompslomp die het met zich meebrengt qua verzorging en organisatie, de emoties, druk, en al daarrond toch de positieve zaken eruit halen is bewonderenswaardig en gaat je zeker helpen bij verwerking. Je bent waarlijk een sterke vrouw, Carrie.. Er kan veel gebeurd zijn in het verleden, dingen hadden anders kunnen lopen, dat is denk ik van geen tel nu. Geniet van deze tijd samen, van wat nu is, niet van wat anders had kunnen zijn.. En denk af en toe aan jezelf, laat je ook soigneren.. Courage..

  2. Hoedje af. Doe zo verder, wie weet haal je in zeer korte tijd heel wat in. Maar inderdaad toch wel jammer dat het zo lang duurde en zo’n vorm moet aannemen vooraleer mensen (soms) inzien dat het ook liefdevoller kan.
    Veel extra sterkte sterke meid !

  3. Wat ben jij toch een topper, meid! Jij bent veel sterker dan je denkt. En die papa van jou is er eentje om trots op te zijn zo te horen. Zo knap dat jullie van iets negatiefs, iets moois proberen te maken. Knuffel!

  4. Eigenlijk is het jammer dat pas als iemand erg ziek is of aan het einde van het leven gekomen is, jarenlange ruzies, conflicten, onenigheden e.d. bijgelegd of zelfs opgelost worden of dat mensen dan pas hun hardheid verliezen. In ieder geval sterkte in deze moeilijke periode!

  5. Ik viind het geweldig dat jullie nu zo goed communiceren. En dat jullie veel plooien uit het verleden kunnen gladstrijken. Ik vind het geweldig dat je nog steeds kracht hebt om dat erbij te nemen. Ongelooflijk hoe sterk vrouwen kunnen zijn op de momenten dat het nodig is! Fijn dat je er kan staan voor je mama en je papa! Knuffel.x

  6. Met tranen in de ogen gelezen ! Een zo’n nuchtere blik wat er gebeurd en gebeuren zal ! Ik zal even cru zijn , wees gerust de artsen zullen je ma niet onnodig laten afzien , daar zijn middelen genoeg voor indien nodig.
    het belangrijkste is nu een gehechte band tussen jullie vier scheppen en genieten zolang het kan !
    Je bent een heel moedige dame Carrie om dit te kunnen schrijven !

  7. Heel heftig! Ik val in herhaling, maar veel sterkte! Het is geen gemakkelijke periode en heel confronterend. Ik hoop dat jullie goede zorgen haar afzien toch wat dragelijk kan maken 🙂

  8. Ik zit hier bijna in tranen, dit is zo’n mooi postje, er straalt namelijk zoveel liefde vanaf, en zo triest, we kunnen er zo veel uit leren! Gelukkig heeft je moeder jullie, en jij jouw gezin, koester ze allemaal….

Geef een reactie

