In duizend stukken

Afgelopen maandag was er een “gezinsgesprek” met de psychologe, weliswaar het lappendeken gezin, om de plek van Big in het gezin met Chattheo te bespreken.

Het was eigenlijk een heel fijn gesprek, waar heel duidelijk naar voor kwam, dat door de positieve houding van zowel Carrie als Chatteo de spanningen verdwenen waren,…uiteraard zijn er nog kleine incidenten maar we hebben niet meer het gevoel dat Chattheo zaken voor ons verborgen houdt, hij haalt redelijke punten op school ( I know, ik ben te perfectionistisch en moet me erbij neerleggen dat hij beperkingen heeft).  Vanzelfsprekend weet Carrie dat Chattheo niet alles deelt met zijn moeder en daar heb ik respect voor, ik deelde ook niet alles met mijn ouders, integendeel zelfs en dat moet ik steevast in mijn achterhoofd houden.    Maar zoals het nu loopt is het prima voor mij, als hij nog iets meer orde kan inbouwen, ben ik de gelukkigste moeder van de wereld 🙂 :-).  Hij is open, voor zover dat kan met een introvert kind, hij knuffelt me spontaan, zijn woede naar mij toe is gaan liggen en hij heeft rust gevonden,……

Ook naar Big toe heeft Chattheo grote sprongen gemaakt,…ik denk dat tot hem doorgedrongen is dat Big enkel handelt met goede bedoelingen en om hem zaken bij te brengen en de grootste verandering is wel dat hij de maturiteit heeft gekregen ” wanneer ik in de lijn loop, dan zijn de mogelijkheden veel groter bij mama en Big”.  Ook de controle langs mijn kant wordt afgebouwd en het geeft mij en Chattheo wat ademruimte, ik moet hem nieuwe verbintenissen aangaan, gebaseerd op wederzijds vertrouwen.  Chattheo uitte in het gesprek ook het respect naar Big toe, wat hem ook volledig toekomt, als ik bekijk met welke inzet hij elke dag opnieuw aan de slag gaat, hij vertelde dat hij het heel fijn vond dat Big zoveel voor hem deed, maar dat hij het fijn zou vinden dat hij diezelfde aandacht van zijn papa zou krijgen, dan zou hij zich niet zo schuldig voelen wanneer hij genoot van de aandacht van Big,…..Carrie haar hart brak in DUIZEND stukken,…….want ik weet dat Chattheo er enorm onder lijdt dat zijn papa de grote afwezige is in zijn leven en dan doel ik vooral op de mentale/emotionele kant.

Met voorbeelden hebben zowel Carrie als Chattheo de situatie geschetst en werd er beslist dat papa samen met Chattheo op gesprek wordt uitgenodigd bij de psychologe ( die vrouw is echt goud waard) en ze samen met Chattheo de papa bewust zal proberen te maken, van de noden van Chattheo naar hem toe.  Ik hoop uit de grond van mijn hart dat de psychologe kan doordringen bij de papa en dat hij er ook effectief met aan de slag gaat, iets wat Carrie betwijfelt, maar we gaan ervan uit dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn.

Anderzijds, wanneer er geen actie komt van de papa, dan wordt mijn hoop gevestigd op de psychologe, dat zij Chattheo leert om te aanvaarden dat hij die aandacht van zijn papa niet zal krijgen en dat hij dat een plaats moet geven en zich niet schuldigt hoeft te voelen wanneer hij dan geniet van de aandacht van Big,……want hoe hard Carrie haar best ook doe,………blijkbaar kan ze niet mama en papa tegelijk zijn,……

 

24 gedachtes over “In duizend stukken

  1. Ik zit hier bijna te huilen achter mijn computer, echt de tranen staan in mijn ogen. Maar wat ben ik blij te lezen dat die dingen door je zoon ook echt uitgesproken worden. En er wordt maar weer eens bevestigd dat je de goede stap hebt gezet, bij een psychologe gaan.

  2. Als ik dit lees, en louter naar jullie “lappendeken” gezin bekeken, hebben jullie de afgelopen maanden enorme vooruitgang gemaakt en zaken kunnen uitklaren. Ik bekijk ook het positieve van wat je schrijft over hoe Chatteo de rol van zijn papa ervaart: namelijk het probleem benoemen is de eerste stap. Veel zal afhangen van zijn bereidwilligheid. Maar focus je vooral op de positieve aspecten binnen jullie gezin.
    Alleen, met dit te lezen, weet ik wat er in mijn naaste omgeving nog te gebeuren staat. ;-(

  3. amai, aangrijpend stukje. En ik ben zo blij voor jullie dat hij met die dingen naar buiten komt. Er kan iets wringen, maar dan weten jullie nu tenminste wat. En ja die psychologe is goud waard!!

    Ik hoop voor jullie mee op een positief vervolg!!

  4. Het is inderdaad al positief dat Chatteo zelf naarvoor komt met het gebrek aan papa-aandacht. Da’s al één stap. Ik hoop echt dat de psycholog nog meer vooruitgang boekt. Ze is goed op weg. En dat zijn vader wat meewerkt, seg!

  5. Nee, mama en papa tegelijkertijd zijn gaat niet, hoe goed je je best ook doet. Jammer dat Chattheo’s papa het laat afweten. Wanneer hij (papa dus) er achter komt wat hij mist is het waarschijnlijk te laat. Sterkte voor jou en je manneke. Het doet pijn om te zien dat ze in een misplaats loyaliteitsconflict terecht komen en daardoor niet meer kunnen genieten van het goede in hun leven.

  6. een heel mooi, gevoelig stukje.
    uit alles blijkt dat je de wereld zou verzetten voor je zoon, mocht je dat kunnen.
    ik kan me voorstellen dat hetgeen hij zegt over zijn papa hard aankomt, maar zoals hierboven al gesteld: het erkennen van zijn gevoel en dat ook uiten is voor chattheo de eerste stap.
    op hoe papa zal reageren heb je jammer genoeg geen vat.
    maar als ik je stukjes zo lees, denk ik dat je bij een heel goeie psychologe zit, die jou en chattheo ook hierin vooruit kan helpen!

  7. Amai, ik kreeg efkes kippenvel. Hopelijk krijgt je zoon snel de aandacht die hij zo verlangt van zijn papa. Als dat niet zo is, zal de psychologe hem helpen dat te aanvaarden. Hij heeft hoe dan ook een geweldige mama en Big om op terug te vallen, die zijn goud waard. Jullie zijn goed bezig!

  8. Ja die leegte is heel erg heftig om te ervaren. Laat het gevoel los dat je papa en mama voor hem moet zijn, dat is een nobel streven maar simpelweg onmogelijk. Dit moet uit zijn vader komen en blijft deze in gebreken dan kan de psych nu op tijd ingrijpen. X

  9. Het moet lastig zijn voor een kind, om te beseffen dat de stiefpapa een betere papa is dan de echte… Ik hoop voor jou en je gezin dat de gesprekken bij de psychologe tot iets positief zullen leiden!

  10. Prachtig!!! Echt waar kiekenvlees 🙂 Ik hoop dat de gesprekken met zijn vader even succesvol zullen zijn maar ik vrees dat je die man niet gaat kunnen veranderen in een goeie vader.

Geef een reactie

