Vaststelling

Uw kent de problemen met mijn ex,…..hij is niet de persoon die je kan indelen bij de “goede ex-en” voor zover die categorie bestaat :-).  Elke verantwoordelijkheid lijkt hij te ontvluchten,…..gelukkig heeft hij wel ander werk gevonden, met nadruk op gelukkig,……want ik beken, ik had het moeilijk met het feit dat hij nadrukkelijk meldde dat hij de kosten van Chattheo niet zou kunnen dragen wanneer hij niet snel weer in het arbeidscircuit zou worden opgenomen,….

Op aanraden van een vriendin ben ik eens beginnen noteren wat ik uitgeef aan Chattheo per maand, zonder weliswaar eten, verwarming of verbruik van diesel,……enz.

Zoals dat jullie weten heb ik met veel moeite 175euro alimentatie uit de brand kunnen slepen en voor ik hier iedereen hoor roepen, ja ik krijg ook het kindergeld, dat integraal wordt gestort op een rekening voor Chattheo als start voor later,….en waar zowel ik als de papa moet voor tekenen wanneer Chattheo 18 wordt en Carrie het geld waarschijnlijk onmiddellijk weer vastzet of het is op voor ik met mijn ogen heb geknipperd,……voor zover ik kan nagaan is het bedrag van de alimentatie het gebruikelijke,…….

Voor de maand oktober, heeft Carrie 385euro kosten gehad, zonder het eten, zonder het verrijden van de diesel ed,…….ik geef toe, er zitten een paar nieuwe shoes in en de testen voor de leerstoornis,…verder dan de psychologe, kapper, zakgeld, apotheek, geld voor drinken op school, geld voor een broodje,….

Maw.  Ik steek niet alleen het meeste tijd en energie in mijn zoon,…..maar ik draai ook nog eens op voor de meeste kosten,…..en nu hoor ik iedereen denken, maar dat is toch ook JOUW kind,……..ja,……het is mijn kind en ik betaal met plezier deze kosten en ik steek met plezier enorm veel tijd in hem,…..en dat meen ik uit de grond van mijn hart,…….er is zelfs geen haar op mijn hoofd dat er nog aan denkt om over te gaan op co-ouderschap, ook al betekent dit dat ik mezelf dan een stuk wegcijfer,……..

Maar eerlijk,……het feit dat mijn ex. de verantwoordelijkheid ontloopt, vindt Carrie dat hij wel de kosten moet betalen,…….en neen, hij moet mijn tijd niet betalen,…… morgen krijgt hij een mail met keurig al de kosten erin,……en zal hij vriendelijk verzocht worden het extra deel op mijn rekening te storten,……..want het wordt maar als normaal beschouwd dat Carrie alles voorschiet,  op en neer rijdt,……en ook de extra zorgen van Chattheo op haar neemt,….maar meer betalen,…no way,……..dat stukje gaat hij toch dragen,…..

22 gedachtes over “Vaststelling

  1. Ik zou daar voor te rade gaan bij de jeugdrechtbank en daar ook laten vaststellen dat het co-ouderschap niet meer uitgevoerd wordt. Je moet je indekken voor later. Want als hij je geen alimentatie wil geven, heb jij geen poot om op te staan! Maar ik ben heel blij dat je ex terug werk heeft, is zoveel beter voor Chatteo en idd, nu kan hij terug bijdragen in de kosten. Wat het kindergeld betreft, dat is eigenlijk niet als spaargeld bedoelt, maar je krijgt het om je kind ermee op te voeden. Uiteraard kom je op die manier niet toe met 175 euro. Veel sterkte met al die beslommeringen!

  2. We worden hier in directe omgeving (schoonbroer) met dezelfde discussie geconfronteerd. Ik denk dat Chrissebie gelijk heeft. Nu is het uit balans qua financien en dat kan je beter formeel laten vaststellen en jezelf én Chatteo veilig laten stellen. En voortaan deze boekhouding blijven voeren.

  3. Goh, ik vind het een raar concept om het kindergeld te sparen. In mijn ogen dient het om te helpen bij het laten opgroeien van je kind.
    Wat betreft alimentatie en het delen van extra kosten denk ik niet (maar wie ben ik) dat het de goede manier is om het te doen zoals je nu van plan bent. Staat er niets formeel op papier over extra kosten? ALs dat niet het geval is, is het hoog tijd om het verder te laten vastleggen, ook tot welke leeftijd je ex moet bijleggen (want naar ik begrijp valt er met hem moeilijk te communiceren).

      1. Ja, met heel concrete dingen erin. Ook naar bv verder studeren enzo. Tot welke leeftijd moet hij betalen? Enkel bachelor? Of ook master? Je kan het zo gek niet bedenken, maar als ik de verhalen over de ex hoor, lijkt het me geen slecht idee 🙂

  4. Na het lezen van de reacties ga ik toch ook wat commentaar gooien.
    1) Ik vind de oplossing van het kindergeld heel goed. Uiteindelijk proberen we allemaal te sparen voor onze kinderen, het lijkt me dan ook beter dat dat formeel gebeurt. Je weet immers nooit hoe morgen er uit ziet.
    2) Ik ben een niet-ervaringsdeskundige. Maar ik heb zo het gevoel dat als iemand eigenlijk niet wil opdraaien voor zijn kind en zijn verantwoordelijkheid uit de weg gaat… je je daar niet te druk moet in maken, maar wel zoals iedereen hierboven aangeeft: zo veel mogelijk dingen formeel documenteren.
    3) euh, ik denk dat de categorie goede ex-en wel degelijk bestaat. Die “categorie” is een onderdeel van de categorie “goede mensen”. Als iemand niet bij de hoofdcategorie thuishoort kan hij ook moeilijk bij een subcategorie ervan thuishoren.

  5. Tja, een kind (of meer) lijkt mij typisch zoiets als een gedeelde verantwoordelijkheid en vooral dan tussen moeder én vader. Dus op de een of andere manier zal de vader ook zijn verantwoordelijkheid op zich moeten nemen en als dat niet qua taakverdeling of iets dergelijks kan, dan moet daar maar wat extra financieels tegenover staan.

  6. Ik hoop dat ik er nooit in beland, in zo een situatie. Maar ik reageerde al eerder dat ik ook een schoonbroer heb die niet zomaar meer wil betalen. Zij hebben in onderling overleg gezegd hoeveel hij moet betalen, en dat is in al die jaren nog niet aangepast. De meisjes zijn ondertussen 12 en 8 jaar, wat toch wel extra kosten meebrengt voor oa school. Maar zijn redenering is: zij geeft haar geld gewoon verkeerd uit (ze geeft echt wel veel geld uit aan kleding) en daar draai ik niet voor op.
    Ook hij neemt niet echt veel verantwoordelijkheid op, al doet hij dat niet bewust (hoop ik!).
    Documenteren is denk ik de boodschap, kan nooit kwaad…

  7. Daarom is co-ouderschap zo een goede formule, niets alimentatie, gewoon ieder week om week de kids. We hebben wel een gemeenschappelijke rekening waar het kindergeld op gestort wordt en nog eens 100 euro van beide partijen, dus om en bij de 550 euro voor 2 kids en ik moet zeggen, we moeten regelmatig bij storten want dit komt lang niet toe.

  8. Best om alles op papier te hebben staan bij echtscheidingen als er kinderen mee gemoeid zijn, zeker als het niet botert tussen de twee ex-partners. Laat je niet doen he Carrie, het is ook zijn kind en dus ook zijn (financiële) verantwoordelijkheid!

Geef een reactie

