Zussie

Toen ik maandag van mijn zus volgende sms kreeg ” Zusje (ik ben voor alle duidelijkheid de GROTE zus), zou ik volgende week woensdag een mogen langskomen.  Ik wil eens met je praten, niet bezorgd zijn, het is niks ergs”, knaagde het toch wel,……omdat in eerste instantie geen prater is,….en als we dan echt heel eerlijk zijn, wij niet echt die nauwe band hebben, hoewel dat in de positieve richting aan het veranderen is, we praten al eens met elkaar via mail :-), want zien doen we elkaar VEEL te weing,……ze woont dan ook in het verre Limburg en je springt dan niet zomaar binnen en weekends zijn al snel volgeboekt,…….

Ik uitte mijn bezorgdheid tegen Big,……want het is wel best grappig, ik blijf me een beetje verantwoordelijk voelen voor mijn Zussie,……ook al is ze ondertussen meer dan volwassen,……:-), door onze niet zo’n geweldige jeugd heb ik altijd geprobeerd om haar zoveel mogelijk te beschermen,……en haar uit de vuurlinie proberen te halen.

Big ging het doorbrieven aan mijn Zussie ( dit zijn collega’s), dat ik me toch wat ongerust maakte,…….wat ze beantwoordde wederom met een sms, eentje waardoor de emoties helemaal door mijn lijf gingen gieren,…….”Zusje, ik hoorde net dat je je zorgen maakt, maar er is echt niets om je zorgen over te maken.  Ik ga nu een tijdje naar een psychologe en dit is een deeltje van mijn “therapie”.  Een gesprek met jou over het verleden, de toekoms, onze band, onze ouders en mezelf.  Dit is alles, maar ik moet het wel doen.  Ik kon je ook een brief schrijven ( had je daarvoor maar gekozen), maar heb gekozen voor een gesprek.  Love you!”

En, dan is het er weer,……….het verleden, onze ouders,….dat ik er problemen met heb is een feit, maar ik hoopte altijd dat mijn Zussie ervan gespaard zou blijven,……..ook de dood van ons Sterretje gaat weer aan bod komen, het feit dat ik altijd haar trachtte voor te bereiden op haar overlijden, iets wat me echt niet in dank werd afgenomen, jammer maar helaas heb ik gelijk gekregen,……..dat het emotioneel gaat worden volgende week woensdag is een feit,……en ik heb geen zin om alle wonden weer open te halen,…….maar uit liefde voor mijn Zussie ga ik het toch doen,……de aandelen van de Kleenex gaan weer de hoogte in,……..

17 gedachtes over “Zussie

  1. Misschien gaat het pijnlijk zijn, maar tevens therapeutisch werken voor jullie beiden! Laat ons vooral hopen dat het , het laatste wordt! En als je zegt je geen zorgen te maken, moet je je toch proberen opgelucht te voelen! Veel sterkte! x

  2. Sommige dingen zijn wat ze zijn en dat is daarom nog niet zo slecht. En met een babbeltje kan er misschien weer dingen een plek krijgen die voor jouw “kleine” zus misschien nog geen vaste plek hebben. Misschien zoekt ze wel bevestiging in iets of misschien heeft ze over bepaalde dingen een mening maar kan het haar helpen in haar zoektocht naar zichzelf om ook eens de mening van de grote zus te horen. Jullie staan misschien naar hetzelfde te kijken vanuit ieder een andere “point of view” en naar mekaar luisteren kan enorm verrijkend werken.

    Ga hier naar toe met open geest!

    ps: je zus woont in Limburg en wil naar jou komen? Hebben jullie dan een teletijdmachine? ;o) ja sorry, die moppen over Limburg blijven flauw, ik weet het, maar toch …. ;o)

  3. Als ze in therapie is, dan lijkt me niet onzinnig om haar daarin verder te helpen, zelfs als het een gesprek is waarin je je eigen “demonen” in het gezicht moet kijken, lijkt me. You can run, but you cannot hide.. Ik hoop voor jullie beiden dat het bijdraagt aan verdere verwerking. Veel sterkte daarin, zeker voor je zus want volgens mij ben jij de sterkste van jullie twee.

  4. Tgoh, ergens een zeer herkenbare fase voor mij, maar in de confrontatie-fase zitten mijn broer en ik nog niet. Gelukkig? Al zou het eens geen kwaad kunnen om te praten. Echt praten dan.

  5. Ik kan me voorstellen dat je zenuwachtig bent en je alsnog zorgen maakt. Maar ze benadert je op een positieve manier, dus ik denk niet dat je er te bang voor moet zijn. Maar die Kleenex zou ik toch maar klaarzetten, ja. 😉

  6. Wat hebben al die Antwerpenaren toch tegen Limburgers… 🙂
    Anyways ik vind het mooi dat je zo klaarstaat voor je zus, ondanks het feit dat je ertegenop kijkt, en hoewel het misschien zwaar zal zijn, misschien komen er ook nog leuke herinneringen naar boven. Maak je niet te veel zorgen…

  7. Limburg is de mooiste provincie van Vlaanderen (en ik ben Westvlaming hé… 😉 )
    Het zal ook voor je zus geen makkie worden, je kan er beiden alleen maar beter van worden

  8. Wie weet valt het juist nu al helemaal mee. Meestal is het zo – als je ergens juist tegenop ziet denk je daarna: ‘nou, dat viel best wel mee.’ En als er wat tranen vallen dan is dat ook niet zo erg. Dat schijnt ook gezond te zijn, huilen. Daarmee raak je heel wat stresshormonen kwijt – sinds ik dat hoorde probeer ik vaak te huilen 😀

  9. Dit is het mooiste wat je met je zusje kan doen vind ik. Ja emoties zijn alles behalve leuk en fijn maar jullie weten beiden exact wat er gebeurd is. Het geeft steun met elkaar over die dingen te praten. Maak je geen zorgen om je tranen, die mogen er zijn he topper! Sterkte x

Geef een reactie

