Duo

Ja, geen spannende trio’s voor Carrie, dat zal voor later deze maand zijn ;-),………

Neen, dit blogje gaat nu eens over onderwijs,…..en specifiek over een DUO-BAAN,……..

Toen we te horen kregen dat de zoon van Big dit jaar een duo-baan op school heeft, kwamen mijn haren weer rechtop te staan, Chattheo heeft dit 2 x gehad in zijn lagere schoolcarrière, zelfs in het 3de jaar een trio-baan, hier komt dan toch het magische woord tevoorschijn 🙂 🙂 en ik kan uit de hand van mijn ervaringen melden dat het niet werkt, vervelend is en totaal overbodig, want wees nu eerlijk,……een uurrooster van 22 u in 2 splitsen is dat niet wat teveel van het goede??  Dat het een zware job is, daar ben ik met akkoord,……..maar ik denk dat er voldoende compensatie tegenover staat,…….en men weet waar men aan begint, neem dan ook je verantwoordelijkheid en niet de ene week Juf D en de andere week Juf C,……is het al niet moeilijk genoeg dat veel kids in 2 huishoudens moeten meedraaien, dat ze hier ook nog eens met geconfronteerd worden???  Wie heeft dit toegestaan??  En het komt hoelanger hoe meer voor, begrijpen wie kan,……je moet niet pedagogisch onderlegd zijn om in te zien dat dit voor moeilijkheden vragen is,……eerst en vooral tot wie moet je je richten,……want vaak gebeurt er iets en kom je nu net toevallig bij de verkeerde juf terecht die niet ingelicht is,…..meerdere keren voorgehad, want ruilen wordt niet op maandag gedaan, neen,……dat wordt in op donderdag gedaan???  Ben ik hier nu de randdebiel in het verhaal???  De zoon van Big antwoordde heel gedwee op mijn opmerkingen, met de stelling, maar de beide leerkrachten denken hetzelfde over de leerstof,  hallo, dat zou er nog moeten bijkomen denk ik dan, en denken en doen zijn 2 verschillende zaken met nog een extra detail, de zoon van Big heeft een duo-baan met een meester en een juf,……ik denk dat ik over de stelling “hetzelfde denken” niet moet uitwijken, mannen en vrouwen denken nu eenmaal anders!!!

Indien je in het lager onderwijs geen fulltime job wil of kan doen, wat de reden dan ook is, wordt dan GOK juf, of vul een andere administratiefunctie in,…….

Voor de Minister van Onderwijs, ik weet dat uw mandaat nog maar 9 maanden loopt en u, uw handen vol hebt met het reorganiseren van het onderwijs, maar dan denk ik dat dit kleine puntje op uw agenda nog wel kan toegevoegd worden,…….schaf dat DUO-BAAN gedoe af!!!  IT SUCKS!!! Er zijn genoeg werkloze leerkrachten die staan te trappelen om de kinderen een jaar volledig onder hun hoede te nemen,……..wij danken u bij voorbaat, Carrie.

 

22 gedachtes over “Duo

  1. Ik begrijp dat nu precies ook niet goed… Kan aan mij liggen natuurlijk. Langs de andere kant weet ik wel uit ervaring dat het zwaar kan zijn en met de regels die er almaar bijkomen zonder verdere ondersteuning, gemakklijk is het niet. Maar kunnen ze dan geen opsplitsing maken in het aantal of het soort vakken ofzo? Een juf voor taal, rekenen en knutselen, en de andere voor al de rest? Enfin. Hopelijk schaffen ze het snel af! Liefs

  2. Mijn eerste gevoelsmatige reactie… ik ben niet zeker of je gelijk hebt. Ouder zijn is toch ook een duobaan? En dat lukt toch wel?
    Maar ik ga er verder niet over nadenken. Dat moet de minister met zijn goedbetaalde medewerkers (kabinet) maar doen.

  3. Haha Carrie bijt van zich af! Ja , het is idd niet zo makkelijk voor de kinderen op die manier. Misschien zouden de duo’s elk hun eigen vakken moeten geven, zodat ze weten waarvoor ze bij welke leerkracht terecht kunnen.

  4. Mijn zoontje had vorig jaar in de kleuterklas ook 2 juffen, jep ook een duo baan. Nu zou je denken als vader: dat is dan 2x kans op zo een knappe en sexy juf! Nee hoor, kreeg ik me daar 2x zo een schrok van een wijf!

    Sindsdien ben ik dus ook enorm fel gekeerd tegen duo jobs. Echt hé! Zolang dat dat geen knappe juffen zijn, dan mogen ze zoiets niet toelaten. Ik denk dat vele papa’s het met mij eens zijn! ;o)

  5. De lagere schooltijd van kids is al even geleden maar wij haddden goede ervaringen met de duojaar waar mijn dochter ooit in gezeten. Ttz het klikte niet z
    o goes met een. An de 2 leerkrachten, dat kind was content dat ze de helft van de week een andere leerkracht had ( ene helft van de week een uitgebluste lk. Andere helft een pas afgestudeerdiemand ….

  6. Mits goede onderlinge afspraken (bijvoorbeeld welke van de 2 de “eindverantwoordelijkheid” heeft) moet dat toch kunnen werken? Maar misschien zou het beter zijn als ze elk een aantal vakken gaven.

  7. Alles staat of valt met een goede organisatie en vooral… Communicatie (onderling en naar de ouders). Dus in theorie moet het haalbaar zijn. Maar volgens mij is het belangrijkste gevaar in de praktijk de verminderde betrokkenheid van de twee leerkrachten. Daar loopt het vaak fout denk ik. Met twee is de kans op een oudercontact met een knappe leerkracht wel voor 50% toegenomen 🙂

  8. Mijn zoon heeft op de basisschool ook vaak twee juffen gehad in de klas en dat hebben we nooit als vervelend ervaren. Eerlijk gezegd is mij niet helemaal duidelijk wat jouw bezwaren hiertegen zijn…maar dat ligt misschien aan mij hoor 🙂

    1. Het zal mijn autistische geest wel zijn die niet zo tuk is op veranderingen,…maar je neemt je verantwoordelijkheid voor een klas of niet, niet maar half,..en dan in het onderwijs, waar je zowiezo al een beperkt aantal uren werkt,…ik heb er geen goede ervaringen mee gehad,…

      1. Ik ga toch mee in het verhaal van Carrie. Ik heb in het hoger onderwijs zo eens labo gekregen van twee docenten. Twee knappen bollen, maar de ene was een pietje precies, de andere was slordig en nonchalant maar werkte wel op het scherp van de snee (zo had hij ook al prijzen gewonnen voor nieuwe bevindingen). Enfin, met ieder hun eigen werkwijze was het niet simpel om knecht van twee meesters te zijn! En dan ben je al student op verdere leeftijd, Het is allemaal al moeilijk genoeg voor die gasten, maak het niet nog moeilijker met verschillende leerkrachten met verschillende werkwijzen en karakters.

  9. duobanen zijn wellicht interessant voor mensen die parttime willen werken.
    Of het in het onderwijs een negatieve invloed heeft op de leerlingen weet ik niet, zelf heb ik er geen ervaring mee.

  10. Ik heb er zelf ervaring mee, in groep 8 (geen idee hoe dat in België precies geregeld is, maar dat is de laatste klas lagere school) had ik dus ook 2 leraressen. Heb het eerlijk gezegd nooit erg gevonden, beter gezegd het was een fijne voorbereiding op de middelbare school met al die verschillende docenten.

  11. Om heel eerlijk te zijn heb ik ook nooit klachten gehad over de basisschool van mijn dochter waar dit ook in sommige groepen zo geregeld was. Ik geloof dat dochter het zelfs wel leuk vond! Wat ik zelf niet zo fantastisch vond waren de gemengde klassen, die hebben ze in Nederland nog wel eens. Dat vind ik veel erger want als juffrouw moet je constant tussen 2 niveaus schakelen en dat werkt volgens mij niet.

  12. Was het allemaal maar zo simpel! In het onderwijs zit je met vastbenoemden die je niet aan de deur kan zetten, en als die maar half time willen werken wel dan werken die maar half time…. Echt een klotesysteem, tijd dat ze daar wat aan veranderen.

  13. Ik had in het 5de leerjaar 2 juffen en heb daar nooit problemen mee gehad. Ik vond het zelfs best wel leuk. Ik zie dus niet echt het probleem :-). Ik denk dat vooral de juffen onderling goede afspraken moeten hebben en dan heeft het geen negatieve gevolgen 🙂

  14. Zelf ook alleen maar positieve ervaringen met duobanen in het onderwijs. Ik had zelf in het 1ste, 3de, 4de, 5de en 6de leerjaar twee juffen en vond dat achteraf gezien geen slechte voorbereiding op het middelbaar.

    In januari gaat onze kabouter naar de peuterklas en ook hij zal twee juffen hebben: de ene juf werkt 4/5, waardoor op dinsdag- en donderdagnamiddag iemand anders het roer overneemt.

    Ik heb er op zich geen probleem mee, maar ik denk dat veel afhangt van de ingesteldheid van de juffen zelf. Ze moeten er – als ze er zijn – wel 100% staan, en misschien dat daar eerder het schoentje wringt?

Geef een reactie

