Positief

En vanmiddag was het dan zover, “het gesprek“, met de psychologe en Chattheo,…;doordat het zo druk is in het paradijs kon ik niet nadenken, wat soms toch echt een zegen is voor Carrie,…:-).

Ik vertrok met open geest en dat dank ik ook een beetje aan de Hollandse spetter die blijkbaar frietjes wil komen eten :-), uiteraard zijn de Belgische frietjes het beste, tot hier het chauvinisme 🙂 en ook het superleuke berichtje dat ze nog stuurde voor ik moest vertrekken, ik  zou het gesprek op me laten afkomen,……

Het begon heel stroef, want eerst en vooral de psychologe was ons “dossier” kwijt ( ja ik weet het, voor Carrie is dat not done :-)) en Chattheo was niet echt bereid om met mij zijn “problemen” de delen,…..hij gaf toe dat hij dat niet kon, uit angst om me te kwetsen,……en daar herken ik dan weer zoveel van mezelf in,…..toen ik aangaf dat het me meer verdriet deed dat hij zich afsloot en alles voor me verborgen wilde houden, brak toch een stukje de muur,…..

Het probleem situeert zich vooral in de manier waarop ik mijn boosheid uit en hem vaak de tijd niet geef om weer te kalmeren, maar waar hij het meeste een probleem met heeft is dat Big zich moeit met een conflict tussen mij en Chattheo,…..en dat vind ik een moeilijke, want we zijn een gezin en als ik Big ga buitenspel zetten, gaat hij zich buiten gesloten voelen en weet ik zeker dat dit ook geen goed effect gaat hebben op onze gezinssituatie,……..maar die rol gaan we later samen bekijken met de psychologe,…..het gekke is, dat wanneer Big, Chattheo terrecht wijst wanneer ik er niet ben of niet met de situatie wordt geconfronteerd, dat Chattheo er geen moeite met heeft.  Big heeft er vooral een probleem mee dat hij vindt dat Chattheo niet voldoende respect en dankbaar uit naar mijn adres, maar diep vanbinnen weet ik dat hij dat wel heeft, maar niet kan uiten,…..door gebrek aan communicatieve vaardigheden, zijn introverte natuur,….ook dit is herkenbaar,…..en de reden waarom ik deze therapie heb opgestart, ik heb hem pas gestart toen ik 34 was,……en me veel miserie had bespaard wanneer mijn ouders het hadden ingezien,….

Maar we geven het de tijd, er is afgesproken dat we bij een conflict niet gaan roepen en een time-out inbouwen, Chattheo blijft wel betrokken bij het gezinsleven ( we gaan geen regels op zijn maat maken), maar hoeft van Carrie niet in 2 min van houding meer te veranderen,……..maar ik eiste wel, dat de conflicten zouden worden uitgepraat, ben zelfs bereid om de eerste stap telkens te zetten,…..dit gaan we voorbehouden wanneer we in de wagen richting voetbal rijden,……dan is er tijd en ruimte en worden we niet gestoord,….

Ik geef dit tot het einde van de maand een kans, werkt het niet, dan wordt de psychologe terug ingeschakeld, want ik heb het gevoel dat het hiermee nog niet is uitgeklaard, maar ik geef toe, ik had een andere Chattheo toen we samen naar huis reden en heel de avond,….de evolutie was al gezet in de positieve zin, we duimen dat het zo verder zal evolueren,……en we moeten niet loslaten, we moeten proberen een andere verbintenis aan te gaan, vond ik zo prachtig verwoord!!

23 gedachtes over “Positief

  1. Weet je Carrie, in essentie had ik een pracht van een moeder, maar toch durf ik dat nog altijd niet voluit te zeggen. Ik kan nog altijd niet overweg met haar “communicatiemethode”. Als mijn echtgenote per toeval eens (ik denk dat het een eerder vrouwelijke reflex is) licht agressief roept, dan komen mijn nekharen terug overeind. En dan komt het moeder-communiceert-venijnig (het is meer bijten) complex in no time terug. Ik ben dan net als vroeger weer nijdig.
    Nu, ik gaf dit maar als commentaar, kwestie dat je snapt hoe gevoelig communicatie ligt. Ik ben er ook niet vrij van hoor, van dat venijnig reageren op onze dochter, maar ik probeer altijd weer eerst mijn tong eens rond te draaien in mijn mond 🙂

    1. Dit vind ik fijne commentaar, daar kan ik wat mee, ik weet zelf ook wel dat ik de communicatie gebruik die me is aangeleerd en niet goed is, maar we werken eraan,……:-),……ik heb zelf een moeilijke relatie met mijn moeder,…..en ik wil die niet met mijn zoon krijgen,….omdat ik zoveel van dat stukske puber hou!!

  2. De titel van deze blog dekt de lading volledig. Ik denk dat je een grote doorbraak hebt gemaakt in je relatie met je zoon. Je weet nu beter wat hem stoort en wat hij voor zichzelf wilde houden. Ik begrijp wel wat hij bedoelt met het “moeien” van Big als hij met je in de clinch ligt. Je mag dan zeggen dat dit jullie nieuwe samenlevingsvorm is maar daar heeft hij niet voor gekozen. En impliciet wil hij met dat aspect van moeien zeggen dat hij dicht bij jou staat en van jou een terechtwijzing aanvaardt. Wil dat zeggen dat hij tegen de huidige gezinssituatie is ? Nee, helemaal niet, anders zou hij zich op alle vlakken tegen Big keren.
    En van dat roepen bij een conflict: ik bezondig me daar ook wel eens aan (kort lontje) en heb al veel moeten bijleren. Ik weet van mezelf dat ik in hevige discussies met mijn kinderen te vaak denk met volwassenen te redeneren. Het zijn uiteindelijk nog maar kinderen/pubers. Beter tot 10 te tellen of een time-out in te stellen.
    Je hebt mooie vooruitzichten om met je zoon hier verder op door te gaan. Het zal nog wel “bumpy” zijn van tijd tot tijd. Maar jullie komen er wel.. Succes met de momenten met twee 😉

    1. We gaan het proberen weer allemaal in goede banen te leiden,……en ik weet dat de enige manier van communiceren de positieve is bij Chattheo,….dus ik ga mijn korte lont langer proberen maken en het is zoals je aangeeft we verwachten dat ze al redeneren als volwassenen maar dat zijn ze nog lang niet,……en opgeven, het staat niet in mijn woordenboek 🙂

  3. Niets zo moeilijk als gevoelens te verwoorden. Je weet perfect wat je voelt, maar daarom kan je het nog niet altijd perfect verwoorden naar de andere. En komt nog eens bij dat ouders ook iets moeilijk zijn. Je ziet ze graag, maar je kent of voelt ook bij hen bepaalde tekortkomingen, en als je dat zegt dan kwets je hen, en als je het hen niet zegt, dan kan er ook niet gewerkt worden aan die relatie. En dat gaat in twee richtingen: mijn vader is 70 en kan zich nog altijd niet fatsoenlijk uitdrukken in gevoelens naar andere. Er komt wat gestuntel uit en dikwijls een boks tegen mijn schouders, wat wil zeggen: allé ja, zoon, je begrijpt wat ik bedoel hé …

    Het is dus allemaal niet zo simpel, maar jullie werken er aan en dat is belangrijk!

  4. Je bent gewoon een kei-goeie moeder, ondanks je schoonheidsfoutjes. Je kind alle kansen geven zoals jij doet en je eigen “fouten” onder ogen zien, wat kan Chatteo nog meer verlangen? Maar het is 2-richtingsverkeer : ook Chatteo zal zijn “fouten” onder ogen moeten zien en dan komen jullie er wel. Maar het is een weg van lange adem, met vallen en opstaan. Ik spreek uit ervaring … 🙂

  5. Gevoelens uiten, het blijft moeilijk. Bij vrienden en mijn zus gaat dat nog, naar mijn ouders ligt dat al een pak moeilijker en andersom ook. Het blijven tenslotte wel je ouders hé: ze staan dicht bij je, maar soms zo dicht dat het kwetsend wordt om dingen te zeggen die je storen, maar anderzijds moeten ze het wel ergens weten natuurlijk.

    Mijn pa is in de 70 en kan zich na al die jaren nog altijd niet fatsoenlijk uitdrukken als het gaat om gevoelens. En dat is met momenten jammer.

    Dus jullie werken er aan, en dat is een zeer goede zaak!

  6. Ik ben zo blij voor jou dat het zo positief was. Heb aan je gedacht gisteren. En het is iets waar je aan kan werken. Ik vind trouwens ook dat het echt wel duidelijk maakt dat Chattheo je graag ziet en dat jullie best een goede band hebben. Het komt goed met die puber van jou, hoor.

  7. Een eerste stap is gezet, gelukkig lees ik ook dat je weet dat je er nog niet bent. Want daar betrap ik mezelf (en anderen) toch ook wel op, dit alles lost zich niet van de ene op de andere dag op. En dan is het belangrijk dat je je tegen de teleurstellingen wapent, en niet onmiddellijk weer het gevoel hebt dat je gefaald hebt. Het korte lontje wat langer maken, dat ga ik onthouden, een goeie tip voor mezelf, haha!

  8. Ik vind het een goed teken dat jullie allebei willen dat er beterschap gaat komen. Ik heb de indruk dat chatteo echt wel open staat voor een betere band en het is goed dat jullie concrete afspraken maken om de communicatie te verbeteren 🙂

  9. De autogesprekjes herken ik. Perfect moment om je hart te luchten. Mam moet op de weg letten, en jij kan niet weg. (Yep en ik hebben fantastische gesprekken over zware onderwerpen gevoerd in de auto, dat moge duidelijk zijn).

    Succes met alles.

  10. Jemig Hollandse spetter, je hebt me aan het blozen gekregen Carrie hahaha. Maar heel fijn dat mijn berichtje geholpen heeft, daar deed ik het voor.

    Nu ik lees wat Chattheo dwars zit kan ik dat ergens nog begrijpen ook. Al zijn jij en Big nu een gezin hij zal nooit zijn vader worden. Ik heb er ook nooit tegen gekund als een vriend van mijn moeder mij als een vader aansprak; die rol had maar 1 iemand en 1 iemand alleen. Dat hij er geen moeite mee heeft als jij weg bent komt denk ik door het feit dat het dan eerder een volwassene richting een kind is ipv een ouder richting een kind. Maar goed het belangrijkste is dat het eruit is en dat jullie nu verder kunnen. Ik heb er vertrouwen in dat dit idd een positieve ontwikkeling is. Blij voor je! X

    1. Waar ik het dan moeilijk met heb, is het feit dat hij Big wel voor de leuke dingen aanvaardt en wanneer er conflicten zijn, dan moet hij aan de zijlijn,….maar we gaan het even zo proberen (momenteel zit hij in een hele goede fase),……en dan bekijken we samen met de therapeute de rol van Big in ons gezin!

  11. Wat een opluchting, dit te lezen, je was immers zo bang voor dat gesprek, maar je ziet ’t gaat allemaal de goeie kant op! Ik merk dat ik zelf ook nogal slecht ben in communiceren, net zoals mijn moeder trouwens…

Geef een reactie

