Tussen geloven en werkelijkheid

Carrie is een atheïst, ik geloof in een grotere cosmos een groter iets dan dat wij hier op aarde kunnen ervaren, voelen en beleven,….en in mezelf :-), maar geloven in een God,  neen daar doen we niet aan mee,……als mensen in een geloof steun vinden en zelfs rust, prima maar  ik kan en wil niet geloven in iets wat niet tastbaar is, iets  wat in regels is gegoten,……om de mensen te doen geloven dat er een God is,…..een oppermachtig figuur dat alles van hierboven in goede banen leidt en beslist welk pad jij gaat bewandelen en hoe jouw leven wordt geleid of van wie hun leven in de handen van God wordt gelegd,…..het bewijs dat er om geloof al genoeg miserie is geleverd daar hoeft Carrie niet over uit te wijden,…..Dat hoor je elke dag op het nieuws of lees je in de krant, tegenwoordig op de Ipad :-), over de vrouwonvriendelijkheid van het geloof en ja, dat zijn ze allemaal :-), daar kan Carrie zich nog feller over opwinden, maar hier komen we dan weer tot het besluit dat mannen gewoon bang zijn van vrouwen, bang zijn van een vagina, omdat wij vrouwen eigenlijk de sterkere zijn op alle gebied en daarom worden we onderdrukt, anno 2013 nog steeds, jammer maar helaas,…..

Maar waar Carrie witheet van wordt, was gisteren op het nieuws en vond ik ook terug bij de rebelse huisvrouw (schitterende naam trouwens, net zoals haar blog),…….

Het gaat dus over een epidemie van de mazelen, iets waarvoor ieder kind in onze fantastische gezondheidszorg wordt voor ingeënt,..nu is daar zo’n een fanatiek groepje in Nederland, die hun kinderen weigeren in te enten ( dit gebeurt ook in België, waar enkel polio verplicht is), omdat ze vinden dat het leven van hun kinderen in de handen van God liggen, hoe je je kinderen op die manier aan zo’n gevaren kan blootstellen is in mijn ogen pure kindermishandeling,……en ja, ik ben PRO inenten,…..als ik was ingeënt geweest tegen baarmoederhalskanker dan was ik nooit ziek geworden,…..I REST MY CASE ( dus moeders laat je dochter inenten aub)

Maar in mijn  verleden heeft het geloof, op gebied van gezondheid nog wel eens Carrie van haar sokken geblazen,…..en dat mag je letterlijk nemen.

Mijn allerbeste vriendin Miranda is een Chron patiënte, ongeveer 15 jaar geleden, had ze zo’n hevige opstoot, dat er werd overgegaan tot het verwijderen van dikke darm,…..de ontsteking had zoveel darm aangetast dat men zoveel moest verwijderen dat er slechts 20cm overbleef.  Dat dit een hele zware operatie was lijkt me logisch en toen ik op bezoek ging vond ik een hoopje ellende dat hevige pijn leed,……haar echtgenoot zat trouw naast haar bed,……dat de chirurg passeerde toen ik op bezoek was, was puur toeval en achteraf bekeken puur geluk,……

Hij vertelde dat Miranda veel bloed had verloren en haar bloedwaarden te laag lagen en ze wilde overgaan tot een bloedtransfusie,….haar echtgenoot een getuige van Jehova, maakte onmiddellijk bekend dat dit om geloofsovertuiging niet kon plaatsvinden, Miranda was te zwak om te reageren,……..en Carrie die voelde blinde woede in zich opwellen :-).  De chirurg argumenteerde nog even maar legde zich naar mijn gevoel te snel bij de feiten neer,…….toen we weer alleen waren, stond ik te trillen op mijn benen,…..en gooide ik zonder nadenken volgende woorden voor zijn voeten ” als jij weigert om een bloedtransfusie toe te staan, dan klaag ik je aan wegens poging tot moord en kom niet af met dat geleuter of je geloof, want in mijn ogen is dat dikke zever”.  Ik gaf hem geen kans om te reageren en liep de kamer uit om te bekomen,……..en om Miranda’s vader op te bellen,…….die uiteraard mijn mening deelde en zich naar het ziekenhuis haastte,…….samen hebben we ervoor gezorgd dat Miranda haar broodnodige bloedtransfusie kreeg,…..tegen de wil van haar echtgenoot, die ondertussen zichzelf van het leven beroofd heeft, om zijn labiele toestand maar even te schetsen,……het is ook nooit meer goed gekomen tussen hem en mij,……..maar des te meer tussen Miranda en Carrie,….die ondertussen een onbreekbare band hebben opgebouwd!!!

12 gedachtes over “Tussen geloven en werkelijkheid

  1. Ik heb het ook moeilijk met mensen die anderen hun geloof opdringen, ook al of juist zeker als het hun kinderen zijn. En als dat geloof dan nog een gevaar voor de gezondheid van hun kinderen betekent …

  2. Het zal je toch maar gebeuren hè, dat zo’n echtgenoot over een zieke partner zegt: ‘laat maar doodgaan.’ Want DAT is wat hij feitelijk zegt. Grrrr…. Goed van je dat je er als een briesende leeuw tegenin bent gegaan en ik kan me voorstellen dat je vriendin je eeuwig dankbaar is!

  3. Gaat toch nergens over dat gezeur over gelooftechnisch…. Bla Bla….. Mensen we zijn hier toch om te leven, zorg dan dat je kan blijven leven met behulp van de kennis die er nu is. Dus ja hier spreekt ook een echte atheïst, ik kan me vinden in het boeddhisme levenscycli die er elkaar opvolgen en dat je krijgt wat je geeft. There is something like karma for sure!

  4. Hear hear. Doet me denken aan de volgende conversatie die ik ooit had met zo’n getuige:
    – blablablabla god blablablabla god
    – kan best zijn meneer, maar ik heb dat allemaal niet nodig, ik geloof in mezelf en dat volstaat
    – maar mevrouw, wie denkt u dan dat ervoor zorgt dat u deze woning uw thuis kan noemen?
    – KBC

  5. Onlangs las ik een artikel van een kind dat is gestorven. Ze had diabetes, en de ouders hadden besloten om te bidden voor herstel ipv voor een goed dieet te zorgen en insuline toe te dienen. Zelfs toen dat kind in coma ging hebben de ouders geen hulp gezocht.. Echt degoutant!

Geef een reactie

