BBQ

Het seizoen van van de BBQ is gestart, normaal is dat ruim een maand vroeger maar aangezien we overspoeld werden letterlijk en figuurlijk, is alles een beetje opgeschoven,…….je kan geen tijdschrift vastnemen of er staan receptjes in om je BBQ een hip tintje te geven,……want daar lijkt het tegenwoordig steeds meer en meer op,……het moet speciaal zijn, gewoon een worstje op  je BBQ smijten is niet meer genoeg, neen het vlees met geïnjecteerd worden ipv gemarineerd om nog een betere smaak te krijgen, hoe gek kan je het bedenken,…….

Ook een  salade is als bijgerecht niet meer voldoende, noch de klassieke schijfjes komkommer of tomaat, neen het moet nu gegrilde aubergines met tomatensalsa zijn,……:-) en we gaan dat dan ook nog overgieten met een speciale dressing, de sausjes van de Vos & Lemmens hebben ondanks hun ludieke reclame spotjes afgedaan,……

De nieuwe trend is speciaal, hip en alles vers gemaakt, tot de dressing toe,….nu dat was niet het oorspronkelijke idee van de BBQ,………..ik heb even de geschiedenis opgezocht, gewoon uit interesse 🙂

Toen in het Neolithicum het vuur werd ontdekt bracht dit verschillende nieuwe mogelijkheden voor de holenmens in die tijd. In combinatie met de uitvinding van het vuursteenmes kon vlees van het vel worden ontdaan, in stukken worden gesneden, en op een spitworden klaargemaakt. Dit zorgde ervoor dat het vlees makkelijker verteerd kon worden aangezien geroosterd vlees makkelijker verteerbaar is dan rauw vlees.

In de 17e eeuw waren rond de Caribische eilanden Franse en Engelse boekaniers actief. Ze namen van inheemse piraten de techniek over om vlees, vooral van varkens, langzaam te roosteren om het langer houdbaar te maken. Vermoedelijk is ook het woord, dat via hetSpaanse barbacoa in het Engels terechtkwam, van Indiaanse afkomst: bijvoorbeeld bij de Taino-indianen betekent barabicu ‘het heilige vuurbed’.

Carrie houdt niet van BBQ-en, het is altijd zoveel werk voor wat het waard is en zeker als je out of the box wil gaan en de traditionele hamburger bij de slager wil laten,……..nochtans houdt Carrie wel van de smaak van gegrild vlees,….. voor de liefhebbers, hier vind je van die hippe gerechtjes die jouw BBQ een lekker en speciaal randje geven,…..:-),…..en Carrie wordt wel graag uitgenodigd voor een BBQ 🙂 🙂

 

20 gedachtes over “BBQ

  1. Ik hou er net als u van om uitgenodigd te worden op een bbq, maar zelf vind ik het ontzettend veel werk. En ik heb nu eenmaal geen man die er van houdt om zelf aan de bbq te staan, dat neemt mijn goesting nog meer weg. Maar vandaag maak ik eenvougweg,, toevallig worsten op de bbq, gewoon om tussen pistolet te steken met ketchup en mosterd, k heb voor een eenvoudig menuke gezorgd waar de kids gek op zijn!

  2. Gewoon eten wat je lekker vindt zonder alle poeha er omheen. Het gaat om het vlees tenslotte. Salade erbij, wat stokbrood en een sausje, roséetje, klaar ben je toch?

  3. Ik bbq ook niet echt graag. Het vlees is niet goed gebakken naar mijn goesting of (vaak) te zwart en al die opkuis. En voor een gegrilde hamburger met ruitjes in gebrand te eten, dat kan ik het hele jaar rond bakken in mijn keuken in de grillpan.

  4. Bij ons in de buurt zijn genoeg zaken waar je alles kant en klaar kunt halen, lekker handig. Het vlees zelf bak ik graag, ik doe niets liever. Zal ik jullie dan eens moeten uitnodigen?

  5. Ik heb er niks mee, teveel vlees, te weinig groente. Morgen wél de bakplaat van stal halen, ik ga aan restverwerking doen, de hele vriezer moet leeg. Er liggen nog gamba’s, kabeljauw (worden viskoekjes) kipfilet (spiesjes maken) en gehakt (Spaanse balletjes)… En dan is het voor deze zomer wel mooie geweest. Alhoewel: ik denk dat we in Spanje ook nog wel even de bbq van stal halen. Maar dan is het niks bijzonders: vlees/vis, salade en sloten wijn 😉

  6. Ik ben dol op bbq en ik geef toe niet de klassieke dingen.
    Hier ligt er meestal sint jacobsvruchten, scampi of zelf gemarineerde vleesjes op. Het liefst ribbetjes! Maar heel vaak kopen we ook een rib eye van agnus beef en doen we daar wat salades bij. (Ook zelfgemaakt of course!) BBQ dat is voor mij echt zalig. Ik kan mij helemaal laten gaan en sta dan ook meestal twee dagen op voorhand al alles voor te bereiden. 🙂

  7. Je kan natuurlijk ook gewoon niet meedoen met de trends en je eigen zin doen. Barbecuetips kan ik alvast niet geven, ik ben er als vegetariër geen liefhebber van. Natuurlijk kan je ook vleesvervangers op de barbecue leggen en dat smaakt ook wel, maar toch …

  8. vooral het (voor)bereiden van de groentenbegeleiding is wat meer werk dan gewoonlijk, maar anders vind ik het niet teveel werk hoor, Carrie.
    Wij hebben trouwens véél vroeger dan gewoonlijk al onze eerste bbq gehad!

  9. Ik heb nog nooit zelf een bbq gedaan 🙂 en als we bij mensen worden uitgenodigd is dat van het type “breng zelf je vlees mee” dus speciale groenteslaatjes moet je daarbij niet verwachten. Ik heb het niet zo voor barbecuevlees en eet op zulke gelegenheden vooral veel groentjes (ook al ben ik niet zo’n rauwe-groentefan). Dat is nooit perfect gebakken zoals jij dat wil, immers…

  10. Ik ben dol op aparte dingen bij een BBQ, vlees hoeft voor mij eerlijk gezegd niet zo nodig maar in folie gewikkelde tonijn bedekt met verse kruiden; mjam mjam! Ik vind BBQ-en vooral gezellig. Jer en ik hebben een knus klein balkonnetje met niets of niemand boven ons dus doen we bij warm weer nog wel eens alle kussen naar buiten gooien om een relax hoekje te bouwen en zo in de zon met een heerlijk wijntje erbij te genieten van ons gegrilde gerechtjes 😀 U is uiteraard van harte welkom als je een keer wil komen 😉

Geef een reactie

