Tax on Web

Aangezien we in de maand juni zijn aanbelandt en dit niet alleen de loodzware studentenmaand is en ook een beetje voor de ouders :-), vooral dan ten huize Sex And The City, omdat ik het niet kan loslaten, ik ben eerlijk, ik geef het toe, ik kan en wil Chattheo het niet alleen laten doen, maar dat is een andere discussie Carrie dwaalt af,……

We waren of zijn in de maand juni, ook de maand waarbij we onze inkomsten van vorig jaar moeten aangeven, voor alle duidelijkheid, het gaat hier over de inkomsten van 2012 :-), elk jaar opnieuw krijgt Carrie de mooie bruine envelope in de brievenbus, met als inhoud een kladpapier, een bijlageblad, het papier dat moet ingediend worden en vooral niet vergeten het mooie instructieboekje,…..

Toen ik net gescheiden was kreeg ik natuurlijk “de brief” op mijn naam en de “brief” invullen was mijn ex zijn taak,….maar nu moest Carrie zich op haar eentje redden,…en met een bang hartje begon ze aan de hand van de jaren ervoor en wat gezond logisch boerenverstand aan haar burgerplicht, al snel werd duidelijk dat het niet zo moeilijk was dan het leek en aangezien Carrie niet zoveel aan te geven heeft en al zeker geen 20 verschillende eigendommen, noch op zelfstandige basis werkt,……. redde Carrie het prima,……zoals in 98% van de gevallen :-), maar toen was mijn zelfvertrouwen nog niet zo groot, ondanks dat de teller al op 30+ stond,…..en nu gaat Carrie eens met stenen gooien, daar zat de ex voor een groot deel tussen en nog steeds kan Carrie niet begrijpen hoe het mogelijk is dat ze het toeliet dat haar zelfvertrouwen werd ondermijnd,……..

Maar we dwalen weer af ( het item ex is momenteel weer heel hot en eigenlijk verdient hij dat niet),………terug naar “de brief”,….die als je wilde kon vervangen worden via de electronische weg, deze “uitvinding” kan men op het web terugvinden als Tax-On-Web,……je hoeft je enkel  te registreren via en identiteitskaart lezer of via aanvraag van een Token,…..tot grote verbazing van Big, die onmiddellijk fan was, registreerde Carrie zich niet, want ondertussen zag ze de brief als een persoonlijke overwinning en tot op heden is dat nog steeds zo :-), Carrie vult nog steeds eigenhandig elk jaar opnieuw haar inkomsten in en al haar aftrekposten in blauwe balpen,….

Toen ik vorige week met de wagen naar het paradijs reed, was er op Radio 1 ( ja, af en toe doe ik intelligent of toch alsof) een gesprek over heel het succes van Tax-On-Web,….maar dat nog steeds niet alle mensen er gebruikt van maakten 1,8 miljoen om precies te zijn of een slordige 16% van alle inwoners van België,…..als reden werd aangegeven dat die mensen nog geen pc, noch internet hadden en daarom nog steeds gebruik maakten van de papieren aangiften,…

Wel Mr Adyns, Carrie heeft een pc en heeft internet,……kan er zelfs mee overweg,………maar net zoals Carrie nog steeds een notaboekje heeft en een schrijfagenda, vult ze ook nog steeds haar aangifte in met pen en papier,…..gewoon uit nostalgie, moet nu alles echt electronisch worden?

 

16 gedachtes over “Tax on Web

  1. Kijk, dat doe ik nu eens wel elektronisch en dat is louter uit gemakzucht: alles staat al ingevuld bij mij, ik moet alleen maar nakijken of het klopt. Bovendien weet je onmiddellijk of je geld zal terugkrijgen of (zoals in mijn geval de laatste jaren altijd) geld zal moeten bijbetalen.

  2. Wat ben ik blij dat Wim dit doet en met taks on web, is het in een fluitje gepiept, alles staat al bijna vooraf ingevuld, zoals onze inkomsten en zo. Ik vrees dat ik het zelf heel moeilijk zou hebben om dit in te vullen!

  3. Ik ben ook “old skool”: geen tax on web maar ook handmatig de inhoud van de bruine envelop invullen. Doe het nu al jaren zo, en feitelijk is het niet zo moeilijk als je loontrekkende bent met niet te complexe uitgaven.

  4. De Nederlandse belastingdienst heeft korte metten gemaakt met mijn wens op papier in te vullen. Zij stuurde geen papier meer. Ik ‘moest’ het via internet gaan doen. Net in het jaar dat ik een huis had gekocht. Pfff. Maar het is gelukt, en ik had het veel eerder moeten overstappen. Maar ja, dat is een wijze les achteraf.

  5. Ik gebruik tax-on-web en begreep uit al het papier niet dat ik wel degelijk veldje 1440 (en 2440 voor mevrouw) moest aankruisen. Na het valideren van de eerste versie, en na alle krantencommentaar gebruikte ik de eenmalige mogelijkheid om een correctie aan te brengen. Snel vak 1440 en 2440 aangekruist en hop, terug valideren. Na berekening van de terug te storten som bleek die veel lager te liggen. Effe controleren leerde dat in tegenstelling tot alle andere systemen tax-on-web niet de laatste versie van een document bijhoudt, neenee, gewoon terug naar af. Had dat niet door. Balen, want ik ging naar de reguionale belastingdienst en het enige dat die te zeggen hadden: je bent niet alleen, dat komt wel goed. Laat het ons hopen. Nu heeft de FOD financiëen zo’n 40000mensen in dienst. Ik stel me vragen bij de aanwending van mijn belastinggeld.
    Nu ja, tot zover het zeuren, want volgens punt 5. moet ik daar me stoppen.
    Op papier had ik het dus wel gezien. Misschien toch terug naar de papieren versie volgende keer.

  6. Elk jaar zie ik er super tegenop en blijf ik het uitstellen (ook deze keer). En dan begin ik eraan met Tax-on-Web en is ’t in 5 minuutjes gepiept. In theorie. Ik ben zo neurotisch dat ik alles 50 keer moet checken. 😉

  7. Ik heb het zondag ook gedaan. Ik vul het nog maar 3 jaar zelf in (daarvoor woonde ik nog thuis en deed de papa het 😉 ) en altijd met tax-on-web. Alles staat bij mij al ingevuld, dus is het enkel nakijken. Maar ik heb het nooit op papier gedaan, dus ik kan ook niet vergelijken. Wel superveel problemen gehad met onze elektronische kaartlezer te installeren! Elk jaar opnieuw trouwens. Je zou denken: eens geïnstalleerd, altijd geïnstalleerd maar nee. Zondag eerst moeten installeren voor mij, onmiddellijk na mij is het Bram zijn beurt en het werkt niet meer. Opnieuw geïnstalleerd en toen lukte het gelukkig wel. Rommel :p

  8. Ik vind het handige aan het online doen, ook dat je meteen ziet hoeveel je terugkrijgt of moet betalen. Wat me er wel aan doet denken dat ik mijn ID-pincode moet zoeken…. verdorie toch.

  9. Ow god de belasting op papier??? Nee echt sorry dan raak ik helemaal in de war! Respect dat je het kan, ik ben zo blij als een klein kind dat alles al ingevuld word voor mij, scheelt mij veel tijd en onbegrip 😉

  10. het is inderdaad niet zo moeilijk als het lijkt, Carrie
    Maar het is nog veel makkelijker met Tax-on-web, aangezien alles vooraf ingevuld staat en je enkel nog moet checken of alles juist is en of er niets ontbreekt.
    Het scheelt gewoon in tijd, tijd die je beter ergens anders kan insteken… 😉

Geef een reactie

